De grootste uitdaging voor een beginnend ondernemer is toch wel je eigen bedrijf op de kaart zetten en klanten binnenhalen. Een website en folder is zo gemaakt, een advertentie zo gezet. Maar wat zet nou echt zoden aan de dijk?

Hoe wordt je website gevonden, waar bied je je folders aan, waar ga je adverteren en wat kun je nog meer doen om naam te maken?

Ik wou dat ik het antwoord had. Dan was het allemaal een stuk simpeler geweest. Het antwoord moet ik echter, net als duizenden andere startende ondernemers, in de praktijk vinden. En daar ligt dan ook mijn uitdaging op dit moment.

Natuurlijk heb ik het allemaal van tevoren uitgedacht en verwerkt in een ondernemings- en acquisitieplan. Maar uiteindelijk is het toch gewoon een kwestie van uitproberen en scores bijhouden. Als professional organizer richt ik me op de medemens met een handicap, de medemens met een goed gevulde portemonnee en kleine bedrijven. Om die te bereiken ben ik eens diep in mijn trukendoos gedoken.

Ik begon natuurlijk met een promotiemail naar alle e-mailadressen die mijn adresboek kent. Score: een paar dagen lang intensief website bezoek en veel complimenten.

Daarna folders verspreiden in de upperclasswijken van Utrecht. Score: een verhoging van het gemiddeld aantal websitebezoekers met vijf per dag.

Adverteren en free publicity in een lokaal weekblad. Score: (hoe vreemd ook) niks, nakkes, nada.

Een avondje netwerken bij de lokale ondernemersvereniging. Score: een nieuwe klant!

Adverteren bij zoekmachines op het internet, betalen per klik (met dank aan de FNV voor het gratis advertentietegoed). Score: 21 extra websitebezoeken in een week.

Een presentatie bij een bevriende organisatie en potentieel verwijzer. Score: twee nieuwe klanten en vermoedelijk more to come.

Zo op het eerste gezicht lijkt de warme acquisitie het meest op te leveren. Ik zou dus moeten concluderen dat ik me daar op moet gaan concentreren. Maar heb ik wel genoeg warme netwerken om uit te putten? Om dat uit te vinden ga ik binnenkort een workshop warm netwerken volgen. Eens zien of ik nog wat kacheltjes kan bedenken!

En voorlopig blijf ik maar op veel verschillende manieren investeren in mijn acquisitie. De statistieken (en m'n banksaldo) zullen uiteindelijk de beste wegen gaan uitwijzen.

Marleen Holtkamp is professional organizer en runt sinds juli 2008 haar eigen bedrijf Montas ordening en coaching. Voor meer info: www.montasordening.nl