AMSTERDAM - Geenstijl.nl is met 14 miljoen euro de meest waardevolle weblog van Nederland, blijkt uit schattingen van de website Hyped.nl. Op plek twee en drie van de top 30 prijken Autoblog.nl (geschatte waarde 3,1 miljoen euro) en Biertijd.com (2,9 miljoen).

Weblogs zijn het amateurstadium al een tijdje ontgroeid blijkt uit de cijfers. Geenstijl en Biertijd trekken gemiddeld meer dan 100.000 bezoekers per dag. Naast het aantal bezoekers bepaalde Hyped de waarde van de weblogs onder andere aan de hand van het bereik, het aantal rss-abonnees en de hoeveelheid artikelen per dag.

Advertenties
De waarde van weblogs is de afgelopen jaren flink toegenomen doordat ze meer open staan voor advertenties en steeds meer bezoek ontvangen. Relatief oude weblogs als Flabber.nl en VKmag.com doen het met respectievelijk 2,5 miljoen en 2,1 miljoen euro nog altijd goed.

Bloggende specialisten in marketing en internet scoren ook hoog in de lijst. Volgens Hyped zijn sites als DutchCowboys.nl, Frankwatching.com en Marketingfacts.nl ongeveer zes ton waard. Marketingfacts zet zijn merk ook offline in, waardoor de waarde van de site verder toeneemt.

Naast advertenties tonen ook uitgevers steeds vaker interesse in weblogs. In 2008 werd Geenstijl ingelijfd door Telegraaf Media Groep. In 2005 nam Ilse Media, onder andere uitgever van NUzakelijk.nl, al een belang van 25 procent in Marketingfacts.nl.