Vloeken meest irritante kantoorgedrag

AMSTERDAM - Wie geliefd wil zijn onder collega's, kan maar beter niet vloeken op kantoor. Dat is namelijk het meest irritante kantoorgedrag dat iemand kan vertonen, zo blijkt uit een onderzoek naar bedrijfsetiquette van de Australische kantoorverhuurder Servcorp.

Collega's bij binnenkomst 's ochtends niet groeten, te hard praten, kantoorgasten niets te drinken aanbieden en de telefoon op de speakerstand zetten, zijn de handelingen die de top 5 van ergerniswekkend werkgedrag compleet maken.

Het onderzoek toont aan dat de verschillen internationaal groot zijn. Zo noemt maar 2,8 procent van de Australiërs het aanspreken van de baas met zijn voornaam als kantoorirritatie, terwijl 18,2 procent van de Chinezen vindt dat dit niet door de beugel kan. Verder hebben Japanners een veel grotere hekel aan het gebruik van emoticons zoals smileys in e-mails dan andere nationaliteiten.

Lenen
Het ongevraagd lenen van kantoorartikelen leidt alom tot verontwaardiging, terwijl de meeste mensen het uitnodigen van vrienden op kantoor en het informeren naar elkaars persoonlijke leven wel acceptabel vinden.

Over het algemeen komen de Australiërs als het meest ontspannen en tolerante volkje uit de bus. Amerikanen en Britten zijn een stuk sneller op de kast te krijgen.

NUwerk

Tip de redactie