Mensen betalen meer als ze product vasthouden

DELFT - Als klanten het koopwaar in een winkel langer dan een paar seconden vasthouden, zijn ze eerder geneigd om de spullen aan te schaffen tegen een hoge prijs. Dat blijkt uit een nieuw Amerikaans onderzoek.

Wetenschappers van de universiteiten van Ohio en Illinois lieten 144 proefpersonen bij wijze van experiment een koffiebeker in hun handen nemen. Sommige mensen mochten de beker 10 seconden vasthouden, anderen kregen de mok een halve minuut in handen.

Daarna moesten de proefpersonen in een fictieve veiling bieden op beker om zo te testen of het fysieke contact met het product effect had op hun koopgedrag.

Grote invloed
De tijd die ze hadden gekregen om de koffiebeker vast te houden, bleek inderdaad van grote invloed, zo meldt de Amerikaanse nieuwssite ScienceDaily .

Mensen die de beker 30 seconden in handen hadden gehad, hadden gemiddeld 3,91 dollar over voor de mok. Proefpersonen die de beker maar 10 seconden hadden vastgehouden, boden gemiddeld slechts 2,44 dollar voor het product.

Hogere prijzen
De uitkomsten van het experiment bewijzen volgens de wetenschappers dat winkeliers aanzienlijk hogere prijzen kunnen vragen als ze hun klanten uitgebreid de gelegenheid geven om producten te betasten.

"Hoe langer mensen een object in hun handen hebben, hoe sterker ze ermee verbonden raken en hoe meer ze ernaar verlangen om het te houden", zo verklaart onderzoeker Waleed Muhanna van Ohio State University de resultaten van het experiment.

Muhanna: "Kortom: mensen raken snel gehecht aan een object en ze zijn daarna bereid veel te betalen om te voorkomen dat het kwijtraken."

NUwerk

Tip de redactie