AMSTERDAM - De NS heeft een openbare aanbesteding uitgeschreven om internet en reisinformatie in treinen te regelen. De uitrol kan nog wel vijf jaar duren.

De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben donderdag een Europese aanbesteding ingediend voor betaalde internettoegang in de trein en het weergeven van actuele reisinformatie op schermen. Het is de zoveelste poging van de NS in deze richting. De eerste tests met internet en actuele reisinformatie in treinen vonden eind 2005 plaats.

Na een succesvolle test werd besloten de systemen in samenwerking met KPN landelijk uit te rollen. Ook was er sprake van een narrowcastingproject. KPN was van plan om televisie uit te zenden in treinen die specifiek op reizigers was gericht. Eind 2007 ontspoorden de plannen toen bleek dat de financiering niet rond te krijgen was.

Stil
Vervolgens vond minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat dat er toch nog internet in de trein moest komen en overwoog een subsidie van 15 miljoen euro. Volgens de NS was dat bedrag te laag. Na het voorstel van de minister bleef het meer dan een jaar stil.

Nu dient de NS een Europese aanbesteding in om de gestelde doelen alsnog te bereiken. Volgens een woordvoerster van het spoorbedrijf is het nooit onzeker geweest of er uiteindelijk internet in de trein zou komen. "Die businesscase met KPN is toen afgeblazen en daarna zijn we nieuwe mogelijkheden gaan zoeken."

De NS krijgt in dit geval vooralsnog geen steun van de overheid. Dat besluit ligt volgens de woordvoerster bij het ministerie van V & W en niet bij de NS. Het ministerie kon niet direct reageren op een verzoek om commentaar.

Reisinformatie
In de aanbesteding wordt gerept van een 'IT infrastructuur die geschikt is voor diverse typen rollend materieel en is tenminste geschikt voor actuele reisinformatie op schermen'. Daarnaast vraagt de NS om 'ontwerp, levering, implementatie (exclusief installatie) instandhouding en onderhoud van "backhaul upstream en downstream connectivity" en betaalde internettoegang'. Voor het uitvoeren van de plannen wordt een maximum gesteld van vijf jaar.

Addy Stoutjesdijk van NS Concerninkoop legt uit dat de NS in deze fase op zoek is naar bedrijven die 'aan de criteria voldoen en dit kunnen'. Uit die partijen wordt een selectie gemaakt. "De geselecteerde partijen krijgen dan de specificaties en die mogen dan offerte uitbrengen", aldus Stoutjesdijk. Die partijen mogen dan een aanbieding doen. De meest voordelige aanbieding krijgt de opdracht.

Bedrijven die interesse hebben kunnen zich tot 3 februari melden om mee te dingen naar de opdracht. In deze fase van de aanbesteding worden er nog geen bedragen genoemd. "Pas als we de opdracht publiceren dienen er bedragen te worden genoemd", zegt Stoutjesdijk.