Kapotte router legt XS4All plat

AMSTERDAM - Bij zo'n 25.000 XS4All-klanten is vrijdagochtend de internetverbinding uitgevallen. De storing werd veroorzaakt doordat een router in het netwerk het begaf.

Volgens de woordvoerder betrof het een grote Juniper-router in het belangrijkste datacentrum van XS4All die het ATM netwerk verbindt met het internet.

"Die ging vanochtend down en wilde niet meer rebooten. Samen met de leverancier zoeken we naar de oorzaak." Het is nog onbekend of het probleem hard- of softwarematig van aard is.

Abonnees
Maximaal 25.000 abonnees, verspreid over het land, hadden sinds de ochtenduren geen internetverbinding meer. "Dat is de maximale capaciteit van die routers." Er zijn volgens XS4All geen zakelijke klanten getroffen door de storing.

De storing heeft geen betrekking op het KPN-netwerk, zoals abusievelijk op de site van XS4All werd gemeld.

In mei vorig jaar werden KPN en XS4All getroffen door de grootste netwerkstoring ooit in Nederland. Door een bug in de software van raakten de ATM-switches van KPN één voor één overbelast, als vallende dominostenen. Het duurde dagenlang voordat het netwerk weer stabiel was.

Tip de redactie