DEN HAAG - De Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (Opta) gaat zich dit jaar vooral richten op het verminderen van irritatie door ongewenste telefoontjes.

Daarnaast wil de telecomwaakhond de concurrentie verhogen op de kabel en de zakelijke markt voor telefonie. Dat heeft de toezichthouder op de telecomsector donderdag bekendgemaakt.

Om de irritatie door ongewenste marketingtelefoontjes te verminderen gaat de Opta controleren of consumenten die zich afgemeld hebben via het bel-me-niet register daadwerkelijk niet meer gebeld worden.

Marktleider
Op de zakelijke telefoniemarkt houdt Opta in de gaten of marktleider KPN zich aan de regels houdt. Ook komt de toezichthouder met strengere voorwaarden en vaste tarieven waartegen concurrenten gebruik kunnen maken van het netwerk van KPN.

Een soortgelijk beleid geldt voor het televisieaanbod via de kabel. In dit segment krijgen marktleiders UPC en Ziggo afspraken rond het overstappen naar andere aanbieders, opzegvoorwaarden en tarieven opgelegd.

Verder zal Opta de beltarieven in Europa controleren en toezien op de transparantie bij bellen naar betaalde informatienummers. Ook gaat Opta ongewenste mailtjes, spam, aan consumenten en bedrijven bestrijden.