Elektronicabeurs CES soberder

AMSTERDAM - De CES, de jaarlijkse elektronicabeurs in Las Vegas, merkt de gevolgen van de crisis. Er zijn minder exposanten en veel goedkope of zuinige producten.

De Consumer Electronics Show in Las Vegas, die aanstaande donderdag van start gaat en tot zondag duurt, is een stuk kleiner in vergelijking met vorig jaar. Dit jaar telt de CES 2700 exposanten, terwijl er op de beurs van vorig jaar nog 3000 stonden. Grote bedrijven als Yahoo en Philips lieten eerder weten niet te zullen deelnemen aan de editie van dit jaar.

Opkomst
Ook zal de opkomst volgens de organisatoren lager uitvallen in vergelijking met de vorig editie. De beurs verwacht een toestroom van 130.000 mensen, terwijl vorig jaar nog 141.000 mensen hun weg vonden naar de CES in Las Vegas.

De wel aanwezige exposanten zullen zich anders dan andere jaren gaan richten op de retail in plaats van het alleen tentoonstellen van producten. "Veel bedrijven hebben gevraagd om vergaderruimtes, wat in het verleden nooit voorkwam," aldus Jason Oxman, woordvoerder van de organisatie achter de CES tegenover persbureau Reuters. "De bedrijven willen direct zaken doen op de beurs. Normaal gesproken bezoeken ze de klant na afloop van de beurs."

Energiezuinig
Maar niet alleen het aantal toeschouwers en exposanten is kleiner. De tentoongestelde producten staan ook in het teken van de recessie. De beurs focust dit jaar op goedkopere artikelen zoals netbooks en energiebesparende apparaten. De tv blijft wel centraal staan op de beurs, maar ook van deze producten worden veel energiezuinige varianten getoond. Bijvoorbeeld tv's met een Organic Light-Emitting Diode (OLED) scherm, dat dunner is en minder energie slurpt dan gewone LCD-schermen.

In een poging om toch meer mensen naar Las Vegas en de beurs te lokken, verlaagden de omliggende hotels in de stad al de prijzen van de hotelkamers gedurende de komende CES.

Tip de redactie