'Wanhoopsoffensief' techproducenten

AMSTERDAM - In het vierde kwartaal zijn veel meer nieuwe techproducten gelanceerd dan in Q4 van 2007. De dreigende economische recessie noopt tot 'wanhoopsoffensieven'.

Dat blijkt uit cijfers die de Nederlandse open catalogus met productdata, ICECat, maandag bekendmaakte. ICEcat is een wereldwijde database met productendata uit it, telecom, office en consumentenelektronica die het uitlevert aan enkele duizenden webshops en vergelijkings- of veilingssites.

Het Nederlandse bedrijf telde in het vierde kwartaal 168 duizend nieuwe producten, tegenover een jaartotaal van 522 duizend. In het vierde kwartaal van 2007 werden echter slechts 56 duizend nieuwe producten gelanceerd bij een jaartotaal van 666 duizend.

Productlanceringen
Volgens directeur Martijn Hoogeveen van iMerge, de uitgever van ICECat, is de forse toename van de productlanceringen aan het eind van 2008 te verklaren als 'wanhoopsoffensieven'. "Fabrikanten proberen met goedkopere productversies het jaar nog naar zich toe te trekken."

Normaal gesproken hoort december voor een jaarhoogtepunt te zorgen in het aantal opvragingen van productgegevens, stelt Martijn Hoogeveen van ICECat, maar dat is dit keer niet gebeurd. Dat zou ook een gevolg zijn van de recessie. De groei van het aantal datasheet-requests viel in het laatste kwartaal terug naar 109 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder, bijna de helft van het jaargemiddelde.

Meer dan 4500 e-commercesites downloaden de xml-catalogus van ICECat dagelijks. In de databank staan meer dan 450 duizend producten van ruim drieduizend merken. 

Tip de redactie