AMSTERDAM - Terwijl champagne te kampen heeft met teruglopende populariteit, wint prosecco nog altijd flink terrein. Zit Nederland met de jaarwisseling massaal aan de Italiaanse bubbels, of weet de nostalgische Franse drank zich staande te houden?

"De verkoop van champagnes gaan duidelijk naar beneden", stelt een woordvoerder van slijterij Gall & Gall. "De gevestigde merken vormen overigens wel een uitzondering. Mensen kiezen nog steeds voor de typische smaken van Moët et Chandon en Dom Pérignon."

"Voor de prosecco's geldt dat in alle segmenten een opmars gaande is", zo weet de zegsman. De kredietcrisis lijkt er weinig mee te maken te hebben: "Het gaat hier om een trend die vorig jaar al is ingezet en in het voorjaar duidelijk heeft doorgezet."

Toegankelijk
Ook volgens woordvoerder Vincent van Dijk van het recent opgerichte Prosecco Informatie Bureau wint Prosecco aan populariteit als feestelijke drank om het oude jaar mee uit te luiden. "We zien een enorme stijging. Het is natuurlijk een stuk betaalbaarder dan champagne en wat smaak betreft veel toegankelijker. Bovendien past het veel beter bij oliebollen en appelflappen omdat het minder droog is."

Cijfers van Nielsen over de verkoop van bubbelwijnen in de laatste week van november laten zien dat de omzet van Italiaanse bubbels dit jaar bijna verdrievoudigd is, tot 12 miljoen euro. De omzet van champagne komt in dezelfde week iets onder de 8 miljoen euro uit, tegenover 6 miljoen euro een jaar eerder. De uit Italië afkomstige bubbelwijnen zijn, gemeten naar zowel omzet als volume, veruit de best verkochte.

Champagne lijkt wel degelijk onder de financiële teruggang te lijden. Uit de meest recente cijfers van het champagne informatie centrum, die de periode van januari tot en met september van dit jaar behelsen, blijkt dat het aantal van Frankrijk naar Nederland verzonden flessen met 8,3 procent gedaald is.

Prijs
Naast de 'toegankelijke smaak' van prosecco vormt de prijs een belangrijke reden om de voorkeur te geven aan de Italiaanse bubbels boven de Franse. "Voor minder dan twee tientjes heb je al een geweldige prosecco", aldus Van Dijk. Champagne daarentegen ligt bij Gall & Gall in de schappen voor prijzen variërend tussen 22,99 euro tot 159 euro.

Champagne is zo prijzig omdat het relatief schaars is; het is afkomstig uit een kleine streek, en wordt bovendien gemaakt volgens een speciaal procédé. Prosecco is genoemd naar de druif waarvan het gemaakt wordt, niet naar de streek.

Ook de merknaam prosecco is nog niet beschermd, waardoor wijnproducenten van over de hele wereld 'nep prosecco's' produceren. Hier wordt echter aan gewerkt. Proseccohandelaren zijn druk bezig een keurmerk van de grond te krijgen om de wildgroei aan prosecco's een halt toe te roepen. Alleen de prosecco uit de specifieke DOC - de Italiaanse variant van het Franse Appellation d'Origine Contrôlée -prosecco-regio Veneto, gemaakt van 100 procent prosecco-druiven mag zich dan nog zo noemen.