RIJSWIJK - De invoering van de kilometerheffing is veel te ingewikkeld en gaat dus mislukken. Die mening hebben de vijf voorgangers van de huidige Verkeersminister Camiel Eurlings (CDA), zo meldt het Nederlands Dagblad zaterdag.

De oud-bewindslieden weten waarover ze praten, want ze hebben allen tevergeefs geprobeerd een vorm van rekeningrijden in te voeren. De plannen van Eurlings zullen het niet redden door een gebrek aan politieke steun en tegenwerking van de autolobby, stellen de ex-Verkeersministers. Kort gezegd wil Eurlings dat vrachtwagenchauffeurs in 2011 per gereden kilometer gaan betalen en automobilisten geleidelijk vanaf 2012.

Voormalig minister Annemarie Jorritsma (VVD) noemt de plannen van Eurlings "nodeloos ingewikkeld". Zij is voorstander van een platte heffing, een vast bedrag per kilometer. Ook ex-minister Tineke Netelebos (PvdA) noemt de milieu-eisen te complex. "Daar komen ze nooit uit."

Draagvlak
Voormalig minister Neelie Kroes (VVD) stelt dat het draagvlak er niet echt is en Hanja Maij-Weggen (CDA) vindt dat er te veel dingen zijn bedacht die allemaal in het nieuwe systeem moeten. "En dat is onverstandig."