AMSTERDAM - VoIP (Voice over IP; bellen over internet) is de standaard voor internet telefonie, waar belprogramma's als Skype en VoipBuster mee werken. Doordat bellen via internet kosten bespaart en eenvoudig in gebruik is, is de populariteit de laatste jaren enorm gegroeid.

Het bellen met Skype of VoipBuster is echter slechts een onderdeel van het tot stand brengen van een telefoongesprek. Er zitten nog meer voordelen achter. Met behulp van een VoIP-centrale kan je je eigen softwarematige telefooncentrale maken; alles wordt via de software van het programma ingesteld. Het voordeel daarvan is dat je de centrale makkelijk kunt uitbreiden zonder noemenswaardige kosten.

Asterisk is een veelbelovende VoIP-centrale. Het programma is eenvoudig te installeren en er is een grote open source-gemeenschap; dit is belangrijk omdat er hierdoor veel bijdragen worden geleverd waardoor de software in rap tempo verbeterd wordt en aangepast aan de wensen van de gebruikers, net zoals vele internetgebruikers samen Wikipedia onderhouden en aanpassen.

Wat is een VoIP-centrale?
Een VoIP centrale is een softwarematige telefooncentrale, oftewel een PBX (Private Branch eXchange; geen algemene telefooncentrale maar een particuliere). In deze centrale kun je diverse zaken regelen: telefoonnummers toekennen aan “gebruikers” (mensen, bedrijven en apparaten; bijvoorbeeld een fax). Je kunt voicemail aanzetten of uitzetten; nummers doorschakelen etc.

Wat doet Asterisk meer dan gewone VoIP centrales?
Asterisk biedt nog veel meer mogelijkheden; zoals:
- Conference calling
- Interactive voice response
- Automatic call distributio
- Voice logging
Hierbij is het eenvoudig om nieuwe mogelijkheden toe te voegen.

De open source gemeenschap
Asterisk is vrije software, uitgebracht onder versie 2 van de GNU Public Licence (GPL). Mark Spencer van Digium is de oprichter van het Asterisk Project en nog altijd lid van het team van kernontwikkelaars.

Vele andere programmeurs en vrijwilligers hebben al mogelijkheden toegevoegd en bugs gerapporteerd. Asterisk werd oorspronkelijk voor Linux geschreven maar werkt ook onder OpenBSD, FreeBSD, Mac OS X, Sun Solaris en Windows. Maar omdat Linux het ontwikkelplatform is, werkt Asteriks onder Linux optimaal. Binnen de mogelijkheden van de andere besturingssystemen werkt het adequaat.

Wat heb je naast Asterisk nodig om met de VoIP-centrale te kunnen bellen?
Om te kunnen bellen met VoIP heb je nodig:
- Een telefoontoestel;
- of een softphone;
- of een dialer;
- of een headset.

Wat is een dialer en een softphone?
Een dialer is een software oplossing om nummers in te toetsen, handig voor een call center of CRM systeem. Een softphone is een simpele oplossing om nummers in te voeren en te bellen. Een voorbeeld is VoipBuster, Skype en SJphone.

Beltegoed
Om toegang te krijgen tot het openbare telefoonnetwerk heb je beltegoed nodig. Dit kun je krijgen via een VoIP provider zoals Skype of VoipBuster. Ook is het mogelijk om een eigen account aan te vragen bij een telefoniebedrijf, maar dit is enkel nuttig bij groot verbruik. De meeste providers geven gratis toegang tot vaste nummers in Nederland en een aantal andere landen. VoIP gebruiken naar mobiele telefoons in Nederland is erg duur en dus af te raden.

Wordt VoIP nu al grootschalig toegepast?
Ja, dit gebeurt op grote schaal, maar kleine bedrijven maken, wegens gebrek aan kennis hier helaas te weinig gebruik van.

Zelf aan de slag!
Kan ik dit ook? Ja, op Internet is alle actuele informatie te verkrijgen.

Een aantal links voor een goede start:
Digium.com

Asterisk.org
Voipmonitor.net
Voipuser.org
Sjlabs.com