Wie een dikke twintig mille te besteden heeft en op zoek is naar een klein scheurijzertje, kan bij vele merken terecht. Daarbij wordt één sportieveling vaak vergeten: de Smart Fortwo Brabus.

Met bijna 100 pk op een leeggewicht van nog geen 800 kilogram kan deze auto de gevestigde orde op papier prima bijbenen. Dat de Brabus over het hoofd wordt gezien, ligt in ieder geval niet aan het uiterlijk. De Brabus-wielen, vóór met een diameter van 16 inch en achter met 17 inch, staan de top-Fortwo prima. Datzelfde geldt voor de dubbele uitlaatpijpen. We hebben wel grote twijfels bij de zebraprint van onze testauto. Vaak reden fietsers en andere automobilisten ons hoofdschuddend tegemoet. Alleen aanbevolen voor de echte exhibitionisten dus. Gelukkig is de Brabus ook zonder deze ADHD-bestickering te bestellen.

Als je geen problemen hebt met het feit dat je geen achterpassagiers mee kunt nemen, is het goed toeven in de auto. Het materiaalgebruik in het interieur is prima en het glazen panoramadak zorgt voor lekker veel licht binnenin.

Stoplichtsprint
De grootste attractie van de Fortwo Brabus is toch wel de stoplichtsprint. Het is buitengewoon vermakelijk om bij het stoplicht onverwacht snel bij de rest van het ‘deelnemersveld' weg te sprinten. Oké, door de wat traag schakelende automaat halen we de optimistische fabrieksopgave van Smart (9,9 seconden) niet, maar de snelheidsbeleving is prima als we in 11,5 tellen naar de honderd sprinten. Ook de tussenacceleraties kunnen er mee door en de remmen zijn goed berekend op de extra pk's.

In de bocht is de Fortwo Brabus minder in z'n element. Hij trakteert bestuurders die te hard een bocht induiken op een forse portie onderstuur. Dat zet de stadsauto wel op achterstand tegenover zijn concurrenten. We gebruiken hier niet voor niets het woord ‘stadsauto', want een flink aantal snelheidskilometers maakte duidelijk dat de stad het natuurlijke leefgebied van onze kleine zebra is.

De auto blijft door z'n vorm zijwindgevoelig. Een snelwegrit is niet bepaald ontspannen als je constant alert moet zijn op onverwachte slingers naar een andere rijbaan. Bij een auto van deze prijs is dit gewoon niet acceptabel. Tijdens een snelwegrit in de regen merkten we ook nog dat de Brabus door z'n brede banden extra gevoelig is voor spoorvorming en aquaplaning. Filerijden is eveneens geen pretje, door de nogal nerveuze automaat bij stapvoets rijden.

Verbruik
Het lage brandstofverbruik is juist één van de grootste pluspunten van de Smart Fortwo, maar helaas geldt dat in mindere mate voor de Brabus-versie. Dat we de beloofde 5,2 liter per 100 kilometer niet zouden halen, hadden we door al het gesprint wel verwacht. Maar een verbruik van 8,5 liter per 100 kilometer wijkt hier wel heel sterk van af.

Wat wél weer gebleven is, is het gemak waarmee je de stad kunt doorkruisen. Hoewel de Smart ten opzichte van de vorige generatie maar liefst twintig centimeter is gegroeid, kun je hem nog steeds met groot gemak in parkeervakken kwijt. En dat is natuurlijk iets wat stedelingen en forenzen als muziek in de oren klinkt.