Plasterk bereid tot miljoeneninjectie pers

AMSTERDAM - Minister van Cultuur Ronald Plasterk (PvdA) is bereid maximaal acht miljoen euro te steken in de innovatie in de perssector. Het geld moet gehaald worden bij de Stichting ether reclame (Ster), de marketing- en verkooporganisatie voor reclamezendtijd bij de publieke omroep.

Innovatie moet de pers helpen uit de benarde positie te geraken waarin de sector terecht is gekomen, zo stelt Plasterk in een brief aan de Tweede Kamer.

De perssector staat onder druk onder meer door teruglopende oplagen bij de betaalde kranten en dalende advertentie-inkomsten, schrijft de minister. Plasterk denkt dat innovatie kan helpen het tij te keren. Op zeer korte termijn wil hij daarom een onafhankelijke tijdelijke commissie voor de innovatie van de pers benoemen. Die moet binnen enkele maanden met een concreet advies komen en aangeven op welke wijze deze vernieuwing het beste kan worden gestimuleerd.

Btw-tarief
Met het geld van de Ster wil de minister het advies van de commissie realiseren. Verder wil Plasterk onder meer kijken of het verlaagde btw-tarief van zes procent ook kan gelden voor websites van kranten. Dit lagere tarief geldt momenteel al voor gedrukte kranten. Momenteel vallen websites nog onder het btw-tarief van negentien procent.

De Nederlandse Vereniging van Journalisten vroeg eerder al om een innovatiefonds, zoals Plasterk nu voorstelt. De PVV'ers Geert Wilders en Martin Bosma pleitten daarnaast al voor het afschaffen van de Ster om met de opbrengsten daarvan de kranten te subsidiëren. De regeringspartijen CDA, PvdA en ChristenUnie willen dat Plasterk dertig miljoen euro stopt in het innovatiefonds, zo meldde Trouw eerder.

NUwerk

Tip de redactie