Streeft Azië het Westen voorbij?

Steeds vaker gaan stemmen op dat landen als China en India veel beter dan bedrijven uit het Westen in staat zullen zijn om te innoveren.

Door: Fred Huibers | Het Haags Effektenkantoor

Wij zouden geleidelijk vervallen tot consumenten in plaats van producenten van nieuwe producten. Daarmee zou de levensstandaard in het Westen gestaag dalen ten opzichte van de opkomende gebieden.

Exact
Verscheidene ondernemers luiden de noodklok en willen dat de overheid er voor zorgt dat meer studenten kiezen voor exacte studies. Zij kijken jaloers naar de enorme aantalen afstuderende ingenieurs, wis- en natuurkundigen die (vooral) China en India jaarlijks klaarstomen. De hoogste baas van de succesvolle internet zoekmachine Google, Eric Smidt, heeft recent bij aankomend president Obama aangedrongen op meer steun voor exacte studierichtingen in universiteiten.

Commercie
Het is echter maar de vraag of een grote jaarlijkse stroom van studenten een garantie biedt voor innovatie. Een belangrijk ingrediënt om theoretische ideeën om te zetten in klinkende munt is het vermogen om te commercialiseren. Vaardigheden op het gebied van marketing en financieel management blijken in de praktijk belangrijker dan de beschikbaarheid van theoretische kennis.

Kennis migreert op relatief eenvoudige wijze: ofwel via wetenschappelijke publicatie ofwel fysiek door hoogopgeleiden die na hun studie de meest aantrekkelijke omgeving opzoeken om hun talenten toe te passen. Vaak valt de keuze op Noord-Amerika of West-Europa omdat daar gevestigde bedrijven zitten die bewezen hebben dat zij - doorgaans beter dan tegenhangers in de opkomende markten - ideeën om te zetten in producten of diensten die commercieel een hit zijn. Met name Amerikaanse bedrijven beschikken over een thuismarkt met een ongekend groot aantal koopkrachtige en avontuurlijke consumenten.

'Not invented here'-syndroom
De leiders in hun sector zoals Toyota (personenauto's) of Philips (verlichting) zijn niet de uitvinders van het product dat zij succesvol verkopen. Met uitgekiende marketing- en productietechnieken hebben zij een uitvinding van elders onder hun hoede genomen en -vaak met bloed, zweet en tranen - uitontwikkeld en aan de man gebracht op een zodanige wijze dat het bedrijf is uitgegroeid tot de dominante speler.

Het is te kortzichtig om alleen te wijzen op de omvang van de output van de lokale universiteiten als factor voor de technologische voorsprong die het bedrijfsleven zal ontwikkelen. Veel belangrijker is de capaciteit om bestaande kennis (die noodzakelijkerwijs lokaal opgebouwd is) te benutten en commercieel uitgekiend uit te nutten.

Fred Huibers is partner bij Het Haags Effektenkantoor

NUwerk

Tip de redactie