Auto-industrie VS dichtbij 'bailout'

WASHINGTON - Democratische Congresleden en het Witte Huis van de vertrekkende president George Bush zijn het dinsdag in principe eens geworden over een reddingsplan voor de drie grootste Amerikaanse autofabrikanten. Dat maakte de Democratische senator Carl Levin bekend.

In het principe-akkoord is overeengekomen dat de autoconcerns goedkope korte termijnleningen kunnen afsluiten bij de overheid. Daar worden wel strenge voorwaarden aan verbonden.

Zo mag de overheid een 'auto-tsaar' benoemen die volmachten krijgt om de sector te herstructureren. Ook neemt de overheid aandelenbelangen in de autofabrikanten. Verder moeten ze milieuvriendelijkere en zuinigere auto's gaan maken.

Stemmen
Mogelijk wordt het plan woensdag al goedgekeurd door het Huis van Afgevaardigden, waar de Democraten de scepter zwaaien. Alleen in de Senaat kunnen de Republikeinen nog obstakels opwerpen. De Democraten hebben slechts een kleine meerderheid in de Senaat. Ze hebben zestig van de honderd stemmen nodig om het plan door de Senaat te loodsen. Als beide Kamers akkoord zijn, tekent de Amerikaanse president het voorstel tot wet.

De autoconcerns hadden oorspronkelijk gevraagd om een krediet van 34 miljard dollar. GM en Chrysler zeiden dat ze mogelijk het einde van het jaar niet zouden halen als ze geen steun van de overheid kregen. Ford dreigt niet direct om te vallen, maar wil graag krediet krijgen als de financiƫle situatie van het concern verslechtert.

Obama
Met de leningen moeten de autoconcerns in ieder geval op de been worden gehouden tot en met maart. Nadat in januari aankomend president Barack Obama het Witte Huis heeft betreden, zal een nieuw reddingsplan worden opgesteld.

De ondergang van de Amerikaanse auto-industrie zou volgens analisten tot het verlies van 2,5 miljoen banen kunnen leiden, onder meer bij toeleveranciers.

De Amerikaanse autoconcerns zijn in grote problemen gekomen door de sterk afzwakkende verkopen in de Verenigde Staten, de felle concurrentie van vooral Aziatische merken en een achterhaald modellenaanbod, dat te veel inspeelde op benzineslurpende terreinwagens. Ook de recessie in de VS en de financiƫle crisis maken het leven van de autoconcerns zuur.

Tip de redactie