PCM wacht met verkoop AD aan De Persgroep

AMERSFOORT - PCM onderzoekt de doorverkoop van de uitgever van regionale dagbladen AD Nieuwsmedia aan de Belgische uitgeverij De Persgroep, als de overnamegesprekken met mede-eigenaar Wegener rond zijn.

Dat maakte PCM maandag bekend. "We hopen dat de gesprekken met zowel Wegener als de Persgroep voor het eind van het jaar zijn afgerond", aldus een woordvoerder van PCM, uitgever van onder meer de Volkskrant en Trouw.

Gesprekken
Geruchten over de doorverkoop van de uitgeeftak, waartoe onder meer regionale kranten in de Randstad behoren, aan de Belgen gingen al langer. Sinds augustus voeren Wegener en PCM gesprekken over de volledige overname van AD Nieuwsmedia door PCM. Wegener, dat onder meer De Gelderlander en BN/De Stem uitgeeft, bezit 37 procent van AD.

De Persgroep is in Nederland eigenaar van het Amsterdamse dagblad Het Parool en de muziekzender Q-Music. In België geeft het onder meer De Morgen uit.

Slagvaardiger
AD steunt een mogelijke overname door De Persgroep. "AD Nieuwsmedia is er sterk bij gebaat om één aandeelhouder te hebben. Hierdoor kan veel slagvaardiger opgetreden worden", aldus AD in een toelichting. Bovendien heeft De Persgroep volgens AD bewezen "dat de organisatie ook in de Nederlandse omstandigheden goed in staat is om een succesvolle krant te maken."

Toekomst
Voorzitter Gerard den Elt van de redactieraad van AD is zeer te spreken over de nieuwe constructie. "We zijn maandagochtend op de hoogte gebracht van het voorgenomen besluit van onze huidige eigenaren PCM en Wegener. We hopen dat alles in januari rond zal komen", aldus Den Elt. Hij dringt aan op een toekomstplan voor het AD en zijn regionale edities in de grote steden Utrecht, Den Haag en Rotterdam.

"Een plan waarmee we onze positie als tweede betaalde landelijke krant met regionale grootstedelijke edities verder kunnen uitbouwen."

Drukkerij
Wegener en PCM maakten maandag tevens bekend dat ook de drukkerij waar de AD Nieuwsmedia-bladen worden gedrukt, waarschijnlijk wordt verkocht aan uitgever PCM. Wat er met die drukkerijen gebeurt na een mogelijke overname door de Belgische persgroep, is niet bekendgemaakt. Verder praten Wegener en PCM over de overdacht van PCM Lokale Media, met een oplage van 1,1 miljoen kranten, aan Wegener. De betrokken vakorganisaties zijn over de gesprekken ingelicht.

PCM denkt al een tijd aan het verkopen van haar regionale activiteiten, omdat het zich wil richten op haar drie landelijke titels De Volkskrant, Trouw en NRC Handelsblad.

NUwerk

Tip de redactie