AMSTERDAM - Google zou volgens onderzoek 21 keer meer bandbreedte gebruiken dan waar het bedrijf voor betaalt. "Klinkklare onzin", reageert de zoekgigant.

Het onderzoek dat gisteren naar buiten kwam is uitgevoerd door NETcompetition.com. Het gaat om de periode van 2007 tot 2010. In het onderzoek claimt de auteur dat het internetbedrijf de grootste gebruiker is van bandbreedte in de Verenigde Staten, maar dat Google voor dat gebruik niet de volle mep betaalt.

Volgens het onderzoek betaalt Google jaarlijks ongeveer 344 miljoen dollar om van de diensten van de bandbreedte in het gehele land gebruik te mogen maken.

Ruim aanwezig
Maar gebruikers van de diensten en producten van Google, betalen in totaal jaarlijks zo'n 6.9 miljard dollar voor hun internettoegang. Google is met een aandeel van 16,5 procent vertegenwoordigd op de breedbandmarkt in de Verenigde Staten. Het bedrijf zou volgens het onderzoek 21 keer meer de hoeveelheid bandbreedte gebruiken dan waarvoor wordt betaald. Omdat dat aandeel de komende jaren alleen maar gaat stijgen (tot 37 procent) vindt de auteur van het onderzoek, Scott Cleland, het tijd dat Google gaat bijbetalen.

"De kernconclusie van het onderzoek is dat een nationaal breedbandbeleid moet garanderen dat de zwaarste internetgebruikers hun deel voor het gebruik van de internetinfrastructuur betalen," aldus Cleland op zijn blogpagina. Ook stelt hij dat Google zich niet aan het economische model houdt en aan de gelijkheid binnen op internet.

Onzin
Google vindt het onderzoek van Cleland klinkklare onzin. Hij heeft 'fundamentele misvattingen over de manier waarop het internet echt werkt' schrijft Richard Whitt van Google op het Public Policy Blog. "Er is een groot verschil tussen je eigen breedbandconnectie en het internet als geheel. Het zijn de consumenten die vrijwillig kiezen om onze applicaties te gebruiken met hun eigen bandbreedte." Google hoeft die bandbreedte niet te betalen stelt Whitt.

"Google betaalt al miljarden dollars voor de bandbreedte en servercapaciteit die nodig is om onze datacentra aan de backbone van het internet te koppelen", betoogt hij. "Zo heeft het internet altijd gewerkt. Iedereen betaalt zelf voor zijn eigen verbinding."

Kosten
Daarnaast zouden de kostenschattingen van Cleland veel te hoog liggen.Ook de bandbreedte van consumenten komt niet in het geding: "De zoekrobots van Google waarvan Cleland claimt dat ze de bandbreedte van consumenten drukken doen dat helemaal niet. Ze doorzoeken en indexeren alleen. We vinden het niet erg dat Cleland probeert zijn werk te doen.

Maar het is wel erg jammer dat de telefoon- en kabelmaatschappijen die zijn werk betalen liever slecht gefundeerd onderzoek publiceren dan consumenten daadwerkelijk van dienst te zijn."

Marktwerking
Net.Competition.org, waar Cleland bestuurslid is, denkt anders over netneutraliteit dan bijvoorbeeld de aanstaande president van het land, Barack Obama. NetCompetition vindt, net zoals de tegenstrever van Obama, John McCain, dat het internet niet gereguleerd moet worden. Want de vrije marktwerking zou genoeg moeten zijn.

Obama gaf tijdens zijn campagne aan dat hij voorstander is van een internet waarbij niet wordt gediscrimineerd op data. Daarvoor is een wettelijk kader nodig. Vint Cerf, ook wel bekend als 'vader van het internet' en internetevangelist, gaf in oktober tijdens de presidentsverkiezingen dan ook duidelijk aan dat alleen Obama als president netneutraliteit kan garanderen.