AMSTERDAM - Drie maanden na de aankoop voor 800.000 dollar van de domeinnaam Printer.com, opent het gelijknamige Nederlandse bedrijf dat online printers en inkt laat vergelijken donderdag zijn deuren in Amerika. "Amerikanen vinden het fantastisch dat wij Nederlanders zo ambitieus te werk gaan".

De afgelopen maanden bouwden Marcel Borgman, directeur internationale zaken, en medeoprichter Bart Mossink achter de schermen, terwijl de Nederlandse website al draaide, aan een Amerikaanse vestiging in het Californische San Jose, gelegen in het technologiemekka Silicon Valley.

"Zo'n .com-domein vraagt natuurlijk om ontwikkeling in het .com-land bij uitstek", zegt Borgman tegenover NUzakelijk. Maar die onderneming heeft wel wat voeten in de aarde gehad. "In de VS hebben we een directeur aangesteld en we hebben een pr-bureau, een advocatenkantoor en een zoekoptimalisatiebedrijf aan het werk gezet."

Ondoorzichtig
Het uitgangspunt van de website is dat de markt voor printers volgens de oprichters ondoorzichtig is, maar ook dat er veel behoefte is aan diensten die mensen helpen met kostenbesparing. Vandaar dat zij juist denken te kunnen profiteren van de huidige wereldwijde crisis. "Het is een maatschappelijk fenomeen om op zoek te gaan naar kostenbesparing en transparantie", aldus Borgman.

Voor het doorleiden van bezoekers naar de uiteindelijke verkopers nam Printer.com Amerikaanse onlinegiganten als Comp.usa en Buy.com in de arm. Zij betalen de website een vergoeding voor elke aangebrachte klant.

Vertrouwen
De ondernemers zien hun Amerikaanse avontuur met veel vertrouwen tegemoet. "Onze directeur in San Jose heeft twintig jaar bij HP gewerkt. Wij hebben zelf jarenlange ervaring op internetgebied in diverse landen, en we hebben een team van topprogrammeurs."

Amerikanen vinden het volgens Borgman "een fantastisch initiatief". "Ze reageren verbaasd dat zoiets er nog niet was en vinden het opmerkelijk dat dit nieuwe online platform in de printermarkt, die gedomineerd wordt door grote bedrijven als HP en Canon, uit Nederland komt."

Dollar
Als Europeanen profiteerden de ondernemers de afgelopen maanden van de zwakke dollar ("een plezierige bijkomstigheid"), waardoor de prijs voor het webadres op ongeveer 530.000 euro neerkwam. "Dat is nog steeds een behoorlijk bedrag, maar die investering is voor meerdere landen bedoeld," zegt Borgman verwijzend naar toekomstige uitbreiding naar onder andere Australië.

De kans dat de domeinnaam ooit nog in andere handen valt, is klein, vertelt Borgman. "Wij zijn nog lang niet klaar, we hebben zoveel ambitie. Borgman en zijn collega's zijn "met een expeditie bezig, met nog allerlei bergen die we gaan beklimmen". "Dan moet je niet bij het eerste tentenkampje stoppen."