AMSTERDAM - Investeerders in internetbedrijven gaan door de financiële crisis hun eisen aanscherpen, maar zijn nog steeds hoopvol dat beloftevolle bedrijven het noodzakelijke startkapitaal kunnen bemachtigen. "De echte ondernemer moet nu opstaan."

Zes investeerders bogen zich dinsdagavond tijdens een paneldiscussie in Amsterdam over de toekomst van Nederlandse initiatieven op media en technologiegebied. De zes durfkapitalisten ontvangen jaarlijks honderden ondernemers, hebben miljoenen euro's te vergeven en hebben nog steeds een hoge pet op van de Nederlandse ondernemingsgeest. "Het succespercentage van Nederlandse bedrijven is aanzienlijk hoger dan in de VS," zegt Martijn Hammann, woordvoerder van het investeringsvehikel Endeit.

Angst
Maar toch, er heerst angst. "Ik zie 2009 extreem somber in," zegt Kees Zegers, mede-oprichter van NU.nl en tegenwoordig leider van investeringsmaatschappij Identity. Hammann verwacht zelfs "een tsunami van faillissementen." Zijn maatschappij Endeit, opgericht door mediamagnaat Joop van den Ende en ondernemer Hubert Deitmers, gaat er een tandje bijzetten "om concurrenten van onze opkomende bedrijven uit de markt te drukken."

Floris van Alkemade van Solid Ventures, aandeelhouder in onder andere Respectance.nl en Backupagent.nl, vroeg de directeuren van 'zijn' bedrijven om een analyse van de huidige economische situatie en hun rol daarin. "Daar kwam uit dat tijdelijke krachten sneller afvloeien, en dat er gewoon meer verkocht moet worden aan bestaande klanten. Bedrijven die moeten voorfinancieren moeten misschien creatiever omgaan met de betalingen aan hun klanten."

Terugverdienen
Het is niet dat investeerders voor de crisis laks omsprongen met hun geld. Een investeerder als Prime Technology Ventures, in Amsterdam vertegenwoordigd door Roel de Hoop, verwacht dat een bedrijf een investering tien keer terugverdient. Maar ook de Hoop bespeurt een kentering. "We hebben geld genoeg, we willen investeren, maar dat doen we nu liever in meer volgroeide bedrijven, dan in piepjonge ondernemingen."

Het vermoeden dat een recessie online bedrijven wel eens in de kaart kan spelen wordt door de investeerders zeer serieus genomen. De Hoop investeert bijvoorbeeld in Sellaband, een online platenmaatschappij, en merkt dat de bedrijfskosten minimaal zijn. "Sellaband heeft alleen tien man personeel. Vergelijk dat met traditionele muziekmaatschappijen met hun honderden medewerkers."

De crisis helpt volgens hem hoogstens hooguit om "extra focus" aan te brengen in investeringsland. En de crisis komt ook niet uit de lucht vallen, meent De Hoop. "Het is al een jaar lang slechter aan het worden."

Verwachtingen
Jorg van Gent, investeerder bij Fortis, waarschuwt jonge ondernemers niet teveel te denken in 'ouderwetse' groeiverwachtingen. "Kopers die op zoek zijn naar beloftevolle bedrijven, hebben hier nu minder geld voor over."

De crisis heeft vooral impact op kredietverlening, bevestigt Guido van Nispen, investeerder bij Veronica Holding. "Ga ervan uit dat je langer van je kapitaal moet rondkomen. Vervolgfinanciering zal lastiger worden en langer op zich laten wachten." Samen met Ilse Media (uitgever van onder andere NUzakelijk.nl en NU.nl), De Telegraaf en IDG Nederland investeert Veronica Holding onder vlag van Dutch Creative Industry Fund in websites als Bliin en Wakoopa.

Kosten
De kosten van het opzetten van een internetonderneming zijn tegenwoordig zo laag, meent Van Nispen, dat er echter ook zonder veel kapitaal iets moois op te zetten valt. "Het opbouwen van een online platform als Wakoopa zou vijftien jaar geleden miljoenen euro's hebben gekost."

Naast de lagere kosten biedt ook de kredietcrisis kansen voor jonge ondernemers. "Er zijn minder start-ups, dus er is minder concurrentie. Grijp je kans, zou ik zeggen."