SCHIPHOL - "Niemand houdt ervan om zes verschillende afstandsbedieningen in de kamer te hebben liggen." Iets dergelijks geldt volgens Darren Huston, directeur consument en internet van Microsoft, ook voor sociale netwerken op internet.

Met de nieuwe versie van Windows Live, waarvan de belangrijkste diensten woensdag internationaal 'live' zijn gegaan, wil Microsoft alle communicatiemiddelen op internet samenbrengen op één platform. Zo moet het leven van de sociale internetgebruiker eenvoudiger worden.

Een gebruiker ziet op zijn 'startpagina' van Windows Live welke updates zijn vrienden en kennissen op de diverse netwerksites, zoals Hyves, Facebook of LinkedIn, hebben geplaatst. Ook ziet hij in hetzelfde scherm of hij nog nieuwe e-mail heeft en of de verzender daarvan online is, zodat hij met diegene kan chatten.

Wachtwoord
Als iemand verschillende e-mailadressen heeft, kunnen deze allemaal vanaf de centrale e-mailbox gelezen worden. "Je hoeft nog maar één wachtwoord te onthouden", zegt productmanager Arnout Hemel van Microsoft Nederland.

"We gaan niet proberen te concurreren met andere netwerksites of mailservers, maar werken juist met hen samen", aldus Hemel. Volgens hem zijn er meer concurrenten bezig met het ontwikkelen van een dergelijk 'sociaal platform' op internet.

Met het platform hoopt Microsoft ook meer gebruikers te trekken voor andere Microsoft-diensten zoals Microsoft Live Search en zo meer adverteerders te trekken. Hiermee probeert het bedrijf marktaandeel van Google af te snoepen, die nu de markt voor online advertenties domineert.