AMSTERDAM - “Zet je laptop eens uit en ga naar huis om kinderen te maken”. Dat is ongeveer wat het devies dat Japanse bedrijven hun personeel zouden moeten meegeven, vindt de grootste bedrijfsvereniging van het Aziatische land.

Het steekt het departement van gezinsplanning dat de uitputtende werkschema’s van veel Japanners leiden tot een steeds verder dalend geboortecijfer en een massale vergrijzing. Over vijf jaar telt het land twee keer zoveel 65-plussers als kinderen tot twaalf jaar.

Naar huis
Als het personeel lange dagen blijft maken en het geboortecijfer blijft dalen, vreest de overheid dat het aantal werkende mensen in 2030 met 16 procent is gedaald. Werkgeversorganisatie Keidanren laat het er niet bij zitten en heeft zo’n 1600 bedrijven aangespoord hun medewerkers eerder naar huis te laten gaan.

De Japanse overheid kwam er deze maand dankzij een onderzoek achter dat ruim een derde van de getrouwde stellen tot 50 jaar geen seks meer hebben, vaak omdat de echtparen doodmoe zijn. In 2004 had 32 procent van de getrouwden minstens een maand geen seks gehad, terwijl dat in 2007 was toegenomen tot 37 procent.

Weekend
Het grootste oliebedrijf van Japan, Nippon Oil, heeft de boodschap begrepen en verbiedt zijn medewerkers nog langer in het weekend te werken en voor werk na zeven uur ‘s avonds moet voortaan toestemming worden gevraagd. Elke avond om acht uur schalt daarnaast When You Wish Upon a Star door de luidsprekers van het bedrijf. Het lied, uit de Walt Disneyfilm Pinocchio over een gelijknamige pop die ernaar hunkert om een mens te zijn, moet een gevoelige snaar raken bij werknemers en hen eraan herinneren dat ze bij hun geliefden zouden moeten zijn.

Een aantal werkkrachten greep de werktijdverkorting aan om met collega’s de kroeg in te duiken, maar de 45-jarige Koga zegt tegenover persbureau Bloomberg alle uitnodigingen te hebben afgeslagen. “Mijn familie en ik voelden ons vreemd in het beging, maar het is fijn om tijd met elkaar door te brengen,” zegt de vader van twee dochters.

Deugd
Hard werken is de belangrijkste deugd voor veel mannen, verklaart het hoofd van de overheidsafdeling gezinsplanning de uitdaging voor veel ‘salarymen’, zoals de hardwerkende Japanse zakenmannen ook wel bekend staan. Ook een andere, 37-jarige, werknemer van Nippon Oil kon de verlokking om met collega’s te gaan drinken maar met moeite weerstaan.

Hij komt normaal gesproken pas thuis als zijn twee kinderen slapen. “Nu wachten ze me op bij de deur,” zegt hij. “Dat is echt heel prettig.”