OPTA stelde regels op voor het uitbaten van glasvezelnetwerken. KPN en Reggefiber hebben echter geen deltaplan voor het uitrollen van glas. Vraag naar diensten, kostenbesparingen en concurrentie gaan het tempo bepalen.

Robert Bitter | Logica

Sinds vorige week weten KPN en Reggefiber welke regels telecomwaakhond OPTA stelt ten aanzien van hun glasvezelnetwerken. Wanneer mededingingsautoriteit NMA nu het groene licht geeft voor de participatie van KPN in Reggefiber, kan ‘Glashart’, de gezamenlijke onderneming, gaan graven. Volgens dagblad Trouw is dan na 6 jaar en 6 à 7 miljard Euro Nederland grotendeels verglaasd.

Nullijn
In heel Europa wordt fors geïnvesteerd in vaste telecomnetwerken. Operators besteden jaarlijks rond de 25 miljard Euro. Dat is zelfs méér dan wordt geïnvesteerd in mobiele netwerken. Dat is opmerkelijk want terwijl de mobiele omzetten nog groeien, zit het vaste netwerk op de nullijn. Hier compenseert de toename aan data slechts de dalende omzet van telefonie. Dat komt omdat nu eenmaal niet iedereen op supersnel internet zit te wachten.

Ruim 75 procent van de Nederlandse consumenten betaalt minder dan 30 euro per maand voor haar verbinding en dat percentage groeit. Een nieuwe dienst als IPTV was ook niet direct een omzetknaller. Waarom dan 1000 Euro per aansluiting investeren als daaraan zo lastig geld te verdienen is?

Uitrol
Bij de uitrol van glasvezel gaat het niet alleen om nieuwe diensten, maar ook om kostenbesparingen. Glasvezels maken een vereenvoudiging van het telecomnetwerk mogelijk. Het netwerk wordt meer gecentraliseerd, standaard IP-componenten kunnen dure telecomapparatuur vervangen.

Door de centralisatie kunnen gebouwen worden verkocht en onderhoudskosten gaan flink lager worden. Om dit te bereiken, hoeven telecomoperators glas zelfs niet tot in de woning te leggen. Glas tot in de straat is genoeg.

Financieel maakt dat het plaatje nog aanmerkelijk interessanter. Veel Europese operators investeren in dergelijke VDSL netwerken. KPN doet dat onder de naam All IP en kostenbesparingen waren een grote drijfveer om daarmee te beginnen.

Video
Intussen is qua diensten echter de grens van het koper steeds nadrukkelijker in beeld. Vaak geldt dat letterlijk, want hoeveel bits er inmiddels ook door het huidige kopernet kunnen worden geperst, video blijft problematisch.

Eén IPTV signaal loopt al niet echt lekker, maar meerdere signalen, bijvoorbeeld voor harddisk recorder en tweede toestel, lukt niet. HDTV evenmin. Bij meerdere HDTV signalen gaat zelfs VDSL wringen. Nu internet en televisie steeds meer integreren, wordt verglazing van het telecomnetwerk daarom op termijn onvermijdelijk. Maar op welke termijn en tot waar?

KPN laat weten dat de rekenmeesters de uitrol van glas blijven bepalen en er geen plannen zijn voor landelijke uitrol van glas tot in de meterkast. Onduidelijk is bovendien of het sterk vertraagde All IP programma nu door de projecten door de tijd is ingehaald of dat er toch een mix komt van glas tot de straat, All IP, en glas tot in huis, Glashart.

In ieder geval uit de tijd is dat KPN bij nieuwbouwprojecten standaard nog geen glasvezel neerlegt, maar met koper komt. Het lukt de organisatie nog niet om alle diensten standaard over glas te leveren.

Robert Bitter is Principal Consultant bij Logica Management Consulting