AMSTERDAM - Iedereen kent het wel. Je loopt in een winkelstraat en je zoekt een specifiek product, een horloge van een bepaald merk bijvoorbeeld.

Hoe weet je nu in een oogopslag waar het te koop is? Nu moet je op de gok een speciaalzaak zoeken in de hoop dat ze het door jouw gezochte product aanbieden. In een ideale toekomst is een zoekopdracht in je mobiel voldoende.

Ilocal is een website waarop winkels, merken, vakmensen en producten lokaal gevonden kunnen worden. Het in 2005 opgerichte bedrijf probeert zich te onderscheiden van concurrenten als Telefoongids en de Gouden Gids door het aanbieden van verfijningen van keuzes. Zo is er via de site een specifiek merk, maar ook informatie als de dichtstbijzijnde pinautomaat en parkeergarage te vinden.

Break-even
Directeur Niek Veendrick:"Ons doel is om zoveel mogelijk zoekopdrachten die commercieel relevant zijn op ons platform te faciliteren."

Het winstmodel van Ilocal is gebaseerd op inkomsten uit advertenties. Bedrijven kunnen vanaf 700 euro per jaar instappen om hoog in de zoekresultaten terecht te komen. Momenteel wordt er nog geen winst gemaakt. Veendrick denkt begin 2009 break-even te gaan draaien.

Voorrang
"Wat ons echt onderscheidt van de concurrentie is dat wij altijd een heel relevante set resultaten tonen, maar daarbinnen zullen wij ook aan een bepaalde adverteerder wel voorrang geven." Momenteel is niet te zien welk zoekresultaat gesponsord is. "Dat gebeurt in 2009, wel bieden we nu een algeheel overzicht. Dus adverteerders die betalen en die niet betalen onder elkaar."

Begin 2008 zijn ze ook speler geworden op de mobiele markt. "Naar mijn mening is het locaal zoeken naar een winkel of een product juist heel relevant op je mobiel." Zo is er begin dit jaar een applicatie gelanceerd waarmee zoeken op je mobiel een mogelijkheid is geworden. "Het gebruik is op dit moment nog erg laag, maar we verwachten er veel van", aldus Veendrick.