AMSTERDAM - Philips is op zijn thuismarkt geen marktleider meer met de verkoop van platte tv's. Het Zuid-Koreaanse elektronicaconcern Samsung verkoopt nu de grootste aantallen in Nederland. Dit blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK.

Het marktaandeel van Philips is sinds de zomer van dit jaar gedaald van ruim 26 procent naar minder dan 23 procent in de maand oktober. Het concern is op zijn thuismarkt altijd marktleider geweest met televisies. Samsung heeft zijn marktaandeel de afgelopen maanden zien oplopen naar ruim 29 procent. Sony en LG zijn op grote afstand de nummers drie en vier.

Het gaat om de verkoop van lcd-schermen, die in Nederland ongeveer 95 procent van de markt bestrijken. Naar verwachting worden dit jaar zo'n 1,5 miljoen platte tv's verkocht. Samsung denkt daarvan ongeveer 27 procent voor zijn rekening te nemen. "Wij durven nu hardop te zeggen dat we marktleider zijn", aldus marketingmanager Raymond Mesterom van Samsung Electronics Benelux.

Philips
De kentering typeert de moeilijke positie waarin Philips verkeert met zijn tv-business. Het concern heeft moeite om tegen de Aziatische concurrentie op te boksen. Dit komt mede door de sterk gedaalde prijzen van platte tv's.

Philips heeft besloten om meer in te zetten op de verkoop van luxere tv's, bijvoorbeeld met extra verlichting voor een grotere kijkbeleving. Het bedrijf behaalt daardoor in Nederland nog wel de meeste omzet met platte tv's, merkt een woordvoerster van Philips op. Dit wordt bevestigd door cijfers van het GfK.