CosmicNavigation wil TomTom uitdagen

AMSTERDAM - In enkele jaren tijd is TomTom, verkoper van navigatie systemen, uitgegroeid tot toonaangevend in een nieuwe bedrijfstak. Maar succes trekt uitdagers aan.

Dit is een aflevering in de serie Bedrijven van NU , waarin vernieuwende bedrijven onder de loep genomen worden.

CosmicNavigation, dat zich met goedkope navigatiesystemen voor de auto, boot, fiets en benenwagen, richt op de onderkant van de markt, is een van deze uitdagers. Deze week lanceerde het Amsterdamse bedrijf hun nieuwe feature: CosmicMarine, een navigatiekaart voor de pleziervaart.

Aandeel
In 2005 startte Jochem Kentgens de onderneming, samen met Olivier Chevalier. In drie jaar tijd hebben ze in de Benelux een marktaandeel van 9 procent weten te veroveren. Cruciaal voor het bedrijf is de lage marge op de apparaten. Kentgens: "Daar waar marktleider TomTom vorig kwartaal nog 20 procent marge hanteerde nemen wij genoegen met 5 procent.

Toen TomTom de beurs opging zagen wij dat het veel goedkoper kon. De meeste elementen van het systeem kun je namelijk gewoon inkopen en de benodigde software die konden we in-huis ontwikkelen, waardoor we een lagere marge dan de concurrent konden hanteren."

Concurrentie
Een apparaatje kost in de Benelux 89 euro, daar waar de concurrentie ze aanbiedt voor 149. Kentgens: "In 2005 was het heel normaal dat een apparaatje van Garmin nog 500 euro kostte, nu is dat ook 179, dus de prijsverschillen zijn veel kleiner geworden."

Het gevolg voor CosmicNavigation is dat ze nu ook andere verschillen moeten gaan benadrukken om het aantrekkelijk te maken voor consumenten. "Voor ons is de rek er qua prijs nu wel uit. De normale schapprijs kan niet veel goedkoper dan dit", aldus Kentgens.

Kentgens zegt wel veel gebeld te worden door investeerders, maar vooralsnog wordt de boot afgehouden. "We zouden wel geïnteresseerd zijn in een strategische partner die met name extra 'sales power' heeft, maar daar zijn we nu niet actief naar op zoek."

Verdienmodel
Naast de productie van eigen apparatuur maakt Cosmic Navigation followup software die gebruikt kan worden in de apparaatjes van de concurrenten. Kentgens: "De grote merken zoals TomTom en Navigon hebben hun verdienmodel deels zitten in de verkoop van updates, dus wij hebben onze software nu beschikbaar gemaakt voor 28 verschillende apparaten."

Met de huidige bezetting van veertien werknemers verwacht Kentgens nog een grote groei te kunnen doormaken. Vooral over de grens is er nog markt voor CosmicNavigation te ontginnen. Dat moet gebeuren via partners om de eigen organisatie en de marges zo klein mogelijk te houden. Wel zit er een plafond aan het verdienmodel.

"Twaalf miljoen is een mooi streven voor een omzetgroei binnen twee jaar. Voor ons partnermodel zit daar de bovengrens. Als we dan nog groter willen groeien moeten we onze organisatie aanpassen en meer marge moeten berekenen om de groei van de organisatie te kunnen bekostigen."

Tip de redactie