Yahoo verkoopt Kelkoo met zwaar verlies

AMSTERDAM - Na lang zoeken heeft Yahoo een koper gevonden voor de productenzoeker Kelkoo. De site gaat voor 'minder dan 100 miljoen euro' naar een Brits investeringsvehikel.

De onbekende investeringsmaatschappij Jamplant Limited koopt de Kelkoo-sites voor een niet nader gespecificeerd bedrag. Pierre Chappaz, ex-topman van Kelkoo, weet dat het in elk geval 'minder dan 100 miljoen euro' is.

Ruim vier jaar geleden kocht Yahoo het product- en prijsvergelijkingsplatform nog voor 475 miljoen euro. Het van oorsprong Franse Kelkoo is in tien Europese landen actief, waaronder Nederland.

Bereik
In Nederland is Kelkoo volgens recente cijfers (xls) van STIR nummer vier onder de prijsvergelijkers, met een bereik van 10 procent van de Nederlandse internetpopulatie. Kelkoo moet Vergelijk.nl (11,3 procent), Beslist.nl (12 procent) en Kieskeurig.nl (13,7 procent bereik) voor zich dulden.

Kelkoo heeft de verwachtingen die Yahoo had nooit waargemaakt, en werd daarom een jaar geleden in de etalage gezet.

Management
Chappaz hekelt het falende management van Yahoo. Het gigantische verlies dat het bedrijf nu neemt met de verkoop, een verschil van minstens 375 miljoen euro, vindt hij illustratief: "Het verschil is de prijs van incompetentie van het management dat er toe heeft geleid dat Yahoo onder de 9 dollar zit."

Het aandeel Yahoo schommelt rond de 9 dollar sinds Ballmer nadrukkelijk aangaf het bedrijf niet meer te willen overnemen. In begin van 2008 stond Yahoo nog op bijna 30 dollar.

Opmerkelijk genoeg kocht Microsoft afgelopen augustus juist nog een andere Europese productenvergelijker, Ciao Shopping voor 486 miljoen dollar. Ciao heeft in Nederland volgens STIR een bereik van 7,2 procent.

Tip de redactie