Google moedigt adverteerders aan

AMSTERDAM - Zoekgigant Google roept bedrijven op niet te stoppen met digitale advertenties. AdWords zouden helpen om de recessie goed door te komen.

Dat zegt Nikesh Arora, vice-president van Google voor de regio Europa, Afrika en het Midden-Oosten tegenover de Financial Times.

Minder kwetsbaar
Volgens hem kan het internet bedrijven niet volledig beschermen tegen recessies, maar wel minder kwetsbaar maken. "We maken een duidelijk gebaar richting onze klanten om internet te gebruiken om vaart te maken gedurende langzamere tijden. We willen er voor zorgen dat mensen hun digitale terrein niet afstoten ten gunste van andere zaken binnenin het bedrijf."

Arora stelt dat door een drietal trends op de online markt, een groeiend publiek, stijgend vertrouwen en meer e-commerce, het internet beter bestand is tegen de recessie. Maar dat moeten de advertentiebudgetten van bedrijven volgens hem wel op peil blijven. "Anders zorgen andere advertentievormen voor mindere prestaties."

Advertenties op zoekpagina's blijven de belangrijkste bron van inkomsten voor Google. Maar het bedrijf zoekt ook naar andere manieren om inkomsten te genereren. Zo gaat het zoekresultaten binnen YouTube verkopen en doorzichtige advertenties op de videosite.

Tip de redactie