Storm op komst voor iPhone

AMSTERDAM - De iPhone krijgt vanaf vrijdag te maken met stormachtig weer. Als het aan Blackberry-maker Research In Motion (RIM) ligt tenminste. De Canadese fabrikant brengt voor het eerst een Blackberry op de markt die zich specifiek op consumenten richt.

Met aanraakscherm en mogelijkheden om filmpjes te kijken en foto's op populaire websites als Facebook en Flickr te plaatsen. In Nederland heeft telecomaanbieder Vodafone de primeur.

Het bedrijf mag naar eigen zeggen een jaar lang exclusief met de Blackberry Storm pronken. Daarmee geeft het tegenwicht aan concurrent T-Mobile, die in drie maanden tijd 60.000 klanten wist te trekken voor de iPhone.

Smartphones
De markt voor smartphones, ofwel slimme telefoons, groeit hard. In Nederland zegt ongeveer 10 procent van de telefoongebruikers te beschikken over een smartphone, zo blijkt uit een rondvraag van onderzoeksbureau Telecompaper.

De telefoons worden stevig gepusht door telecomaanbieders, omdat die meer inkomsten opleveren, zegt directeur Ed Achterberg van Telecompaper. Gemiddeld levert een klant nu 27 euro per maand op. Abonnementen van smartphones beginnen bij die prijs.

Nokia
Onderzoeksbureau Canalys meldde eerder deze maand dat de wereldwijde verkoop van smartphones in het derde kwartaal met 28 procent was gestegen tot bijna 40 miljoen. Marktleider is nog altijd Nokia.

De iPhone van Apple rukt echter hard op. Afgelopen kwartaal verkocht Apple zelfs meer iPhones dan RIM deed met de Blackberry, aldus Canalys. Dit moet pijn hebben gedaan bij de wegbereider van zakelijke e-mail op de telefoon.

Blackberry
Met de Blackberry Storm hoopt het bedrijf weer terrein terug te winnen. Qua prijs onderscheidt de telefoon zich in ieder geval niet. Een abonnement kost tussen de 30 en 65 euro per maand, gelijk aan de prijzen die T-Mobile voor een aansluiting van de iPhone vraagt.

Toch denkt RIM een kans te maken om het iPhone lastig te maken. De fabrikant maakt goede sier met een nieuw aanraakscherm dat wat veert bij het indrukken, zodat gebruikers nog altijd een 'klikgevoel' krijgen als zij een keuze maken.

Touchscreen
"Daardoor wordt de overstap van een gewone telefoon gemakkelijker", zegt productmanager Nevin Dos Remedios van RIM. Voor de kenners van een touchscreen is het evenwel wennen. In vergelijking met bijvoorbeeld de iPhone moet meer moeite worden gedaan om een opdracht te geven. Het aanraakscherm nieuwe stijl kreeg al te maken met kritische recensies in de Verenigde Staten.

De vraag is bovendien of RIM consumenten wel genoeg kan aanspreken. De Blackberry staat vooral bekend als zakelijke telefoon, met bekende gebruikers als premier Balkenende en de aankomende Amerikaanse president Barack Obama. Daarnaast begeeft de Storm zich in een overvolle markt.

Samsung
Nokia en Apple dingen onder meer het Zuid-Koreaanse Samsung en het Taiwanese HTC met gelikte smartphones naar de consument. Samsung claimde onlangs zelfs marktleiderschap in Nederland met zijn eind augustus gepresenteerde Omnia.

Tip de redactie