Minder omzet Amerikaanse webwinkels

AMSTERDAM - De Amerikaanse uitgaven aan e-commerce stegen afgelopen maand met een magere 1 procent ten opzichte van oktober 2007. Dat was de laagste maandelijkse groei sinds 2001.

Dat stelt onderzoeksbureau comScore op basis van zijn nieuwe cijfers. Het bedrijf zag nog nooit zo'n lage groei aan e-commerce-uitgaven, sinds die cijfers vanaf 2001 zijn bijgehouden.

Huishoudens
Huishoudens met inkomens minder dan 50 duizend dollar per jaar geven zelfs minder uit op internet vergeleken met een jaar geleden. Over de afgelopen drie maanden daalden de online uitgaven van deze lagere inkomensgroep met 3 procent.

In augustus 2007 stegen de Amerikaanse e-commerce-uitgaven nog met 28 procent. Vooral het afgelopen halfjaar is daling snel gegaan.

Stijgende prijzen
De kredietcrisis heeft ook grote gevolgen voor de e-commerce, stelt comScore. Stijgende prijzen, groeiende werkeloosheid en onzekerheid over de financiële crisis hebben volgens het bedrijf een negatieve invloed op de psyche van de Amerikaanse consument.

De dalende olieprijs kan volgens comScore-directeur Gian Fulgoni kan wat verlichting bieden in de belangrijke decembermaand. "Dat kan zorgen voor een daling van de inflatie." Inmiddels maakt 22 procent van de huishoudens die tot 100.000 dollar per jaar verdienen zich zorgen over het behoud van zijn baan vanwege de recessie.

Tip de redactie