AMSTERDAM - Bijna acht op de tien Nederlanders die online shoppen willen meer betalen voor een minder milieubelastend product.

Ongeveer vijftien procent maakt het zelfs niet uit hoe hoog de meerkosten zijn. Dit stelt online shop- en vergelijkingssite Kelkoo na een internationaal onderzoek onder 3052 mensen uit zes Europese landen.

Het onderzoek wijst volgens Kelkoo uit dat bijna een op de drie Nederlanders ook daadwerkelijk kiest voor producten die het milieu minder belasten. Producten die milieubewuster kunnen, zijn bijvoorbeeld koelkasten en lcd-televisies, vertelt managing director Pepijn Breijder van Kelkoo Nederland. "Het gaat om de wijze waarop deze producten geconstrueerd zijn, maar vooral ook om het energieverbruik."

Nederland is met de circa 33 procent Nederlanders die echt kiezen voor milieubewuster producten de koploper van de onderzochte landen. Bijna de helft van de Nederlanders behaalt echter geen financieel voordeel door de aanschaf van milieuvriendelijke producten. Bij de Noren is dit zelfs 65 procent. De Noren hebben ook het minste over voor milieuvriendelijke producten, zo blijkt uit het onderzoek. Van hen wil bijna een op de drie niet meer betalen voor een product dat het milieu minder belast.

Verder is 41 procent van de Nederlanders bereid meer te betalen voor minder milieubelastende aflevermethoden van online bestelde producten. Breijder zegt daarbij veel vraag te zien naar meer informatie over de milieuvriendelijkheid van producten op de site. Kelkoo Nederland trekt maandelijks circa 2,2 miljoen unieke bezoekers.