AMSTERDAM - De zak van Sinterklaas puilt dit jaar uit van de cadeaus met een stekker eraan en een batterij erin.

Vooral onder mannen staan gadgets hoog op het verlanglijstje, sokken en de stropdas hebben afgedaan. Tegelijk is er een hang naar traditie en huiselijkheid, zo blijkt uit een rondgang langs warenhuizen en kenners.

Ipods, spelcomputers als de Wii, laptops en digitale camera's staan hoog op de verlanglijstjes van zowel volwassenen als kinderen, signaleert trendwatchbureau Trendpressonline. Het radiografisch speelgoed en de computergames vliegen volgens warenhuis V&D de winkels uit. Ook de accessoires voor alle gadgets, zoals de tasjes en hoesjes, zijn in trek.

Mobiel
De mobiele telefoon is inmiddels niet alleen meer een dankbaar cadeau voor volwassenen. Kinderen wensen én krijgen steeds eerder een toestel van de goedheiligman, aldus de Raad Nederlandse Detailhandel (RND). "En echt geen tweedehandsje van vader hoor", aldus een woordvoerder.

In het 'elektronische geweld' is er tegelijkertijd ook een hang naar traditie, zo signaleren de kenners. "Bordspelen blijven erg populair", aldus een woordvoerster van Blokker. Ook speelgoed voor de kleintjes met een educatief element, zoals wetenschapsdozen en lego, vinden volgens Trendpressonline gretig aftrek.

De hang naar traditie hangt ook samen met huiselijkheid. Cadeautjes in de sfeer van woondecoratie om de donkere dagen door te komen zijn bijvoorbeeld erg populair, net als de trend van meer thuis kokkerellen. "Messensets en speciale pannen zijn niet aan te slepen", aldus de woordvoerster van Blokker. Een boek of een cd blijft echter volgens de website lootjestrekken.nl nog altijd het meest gevraagd.

Snoepgoed
Sinterklaas is ook goed voor extra versnaperingen, met name snoepgoed. Naar schatting van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, de brancheorganisatie voor supermarkten, gaat er tien miljoen kilo aan pepernoten, strooigoed, chocoladeletters, marsepein en speculaas over de toonbank van supermarkten. Prijskaartje: 38 miljoen euro.

In totaal verwacht de RND dat de winkeliers tijdens Sinterklaas een totale extra omzet halen van 490 miljoen euro. "Dan komt er Vienetta-ijs op tafel in plaats van een waterijsje."

Toch stijgt de extra omzet maar met 2 procent dan een jaar eerder. "Getroffen door de kredietcrisis? Ach, aan de ene kant niet want mensen blijven uitgeven. Bovendien zijn de prijzen omhoog gegaan. Maar de grote stijging van jaren daarvoor is wel echt voorbij."

Webwinkels
Behalve warenhuizen en de supermarkten profiteren ook de webwinkels. Steeds meer Nederlanders doen hun decemberaankopen via het internet. De ruime keuze en de mogelijkheid om 24 uur per dag te shoppen spreken veel koopjesjagers aan. Zeven op de tien mannen en iets meer dan de helft van de vrouwen gaat online aankopen doen, zo blijkt uit onderzoek van kieskeurig.nl.

Het is nog te vroeg om vast te stellen wat de grootste sinterklaashit van 2008 gaat worden. De meeste aankopen zullen volgens de RND in het weekend en de koopavond voorafgaand aan het sinterklaasfeest plaatsvinden.