Spelcomputerfabrikanten storten zich op gezin

AMSTERDAM - Richtten spelcomputerfabrikanten zich in het verleden vooral op jongeren tot een jaar of vijfentwintig, nu storten ze zich voornamelijk op het gezin. In de aanloop naar de feestdagen brengen ze vele spellen uit, die zich vooral richten op gedeeld plezier voor alle leeftijden.

Dat blijkt uit een rondgang langs fabrikanten Nintendo, Microsoft en Sony. Nintendo was twee jaar geleden de wegbereider voor deze trend, door voor de spelcomputer Wii vooral simpele spelletjes te ontwikkelen. Met Wii Sports kreeg Nintendo ook vader en moeder aan het tennissen, boksen en bowlen. Met Wii Fit hoopt de Japanse fabrikant de komende periode het gezin nog verder in beweging te krijgen.

Opvallend is dat alle fabrikanten deze winter inhaken op de populariteit van programma's als Popstar en Idols door spellen uit te brengen waarbij gebruikers met elkaar muziek kunnen maken. Zo komt Nintendo met Wii Music, Sony met nieuwe versies van zijn klassieker Singstar en Microsoft met Lips.

Wii Music
Met Wii Music, dat deze week in Europa uitkomt, kunnen gebruikers alleen of met elkaar een bandje vormen en muziek maken. Om de instrumenten te bespelen, moet de afstandsbediening in het juiste ritme worden bewogen, alsof er echt een muziekinstrument wordt bespeeld. Het prestatie-element is bij het spel helemaal verdwenen en dit zal dan ook even wennen zijn voor de echte gameliefhebbers.

Microsoft brengt op 28 november Lips uit, een soort karaokespel waarbij met dertig liedjes kan worden meegezongen. De fabrikant hoopt mee te liften op het succes van het televisieprogramma Popstars van SBS6. Deelnemers aan deze zangcompetitie oefenen al weken met Lips op een Xbox 360, omdat Microsoft de hoofdsponsor van het programma is.

Singstar
Sony zoekt het met Singstar in de specialisatie. Zo komen er schijfjes op de markt met Turkse sterren (Turkish Party) en Abba-songs. Het Japanse concern heeft bovenal hoge verwachtingen van Little Big Planet, een spel dat door recensenten nu al veel wordt geroemd.

Spelers kunnen zelf deze virtuele wereld vorm geven, onder meer door zelfgemaakte werelden beschikbaar te stellen aan andere spelers. Dat het spel ophef veroorzaakte met Koran-verzen, die inmiddels weer zijn verwijderd, zal Sony waarschijnlijk ook niet slecht zijn uitgekomen.

Nintendo
Wie de meeste klanten weet te trekken, is moeilijk te zeggen omdat de bedrijven geen verkoopverwachtingen afgeven. Microsoft en Sony zeggen in ieder geval niet de illusie te hebben om Nintendo in te halen wat betreft verkoopcijfers. "Nintendo is nu de onbetwiste marktleider", aldus marketingmanager Erik Poel van Microsoft.

De Xbox van Microsoft is met 149 euro wel het goedkoopst. Microsoft voerde onlangs een forse prijsverlaging door om marktaandeel te winnen van Sony en Nintendo. Sony zegt het effect hiervan te hebben gemerkt in de eigen verkoopcijfers, maar verlaagt de prijs van de Playstation 3, die 399 euro kost, niet.

Sony
"Onze spelcomputers moet tien jaar meegaan. Als we nu al meegaan naar de 150 euro, wat moeten we dan over vijf jaar rekenen?", stelt pr-manager Folkert Langeveld van Sony Entertainment. Sony kan volgens hem bovendien nog de concurrentie aan met de acht jaar oude Playstation 2, die bij sommige winkels minder dan 100 euro gaat kosten.

De fabrikanten verwachten niet dat consumenten deze winter minder uitgeven aan computerspelletjes vanwege de kredietcrisis. "Mensen besparen misschien op luxe reizen, maar willen nog wel thuis wat leuks doen", zegt Frank Rittinghaus van Nintendo. "Thuis blijven in plaats van uitgaan wordt de trend", voegt Poel van Microsoft toe.

Tip de redactie