AMSTERDAM - Kinderzender Jetix voelt de hete adem van de concurrentie in zijn nek. Het in Amsterdam beursgenoteerde bedrijf had het afgelopen jaar te maken met teruglopende inkomsten, zo maakte Jetix donderdag bekend.

De belangstelling voor zijn vlaggenschip, de kinderserie Power Rangers, stond onder druk door toenemende concurrentie van onder meer branchegenoot Nickelodeon. Om het hoofd te bieden aan deze druk haalde Jetix dit jaar de banden aan met grootaandeelhouder Disney, dat driekwart van de aandelen in handen heeft. De serie gaat nu mee in het verkooppraatje van Disney aan klanten, waardoor de serie beter verkocht wordt, aldus het bedrijf.

Ook voor andere activiteiten zocht Jetix nauwere samenwerking met Disney. Een overname door het 'moederbedrijf' is evenwel niet aan de orde, aldus bestuursvoorzitter Paul Taylor donderdag.

Inkomsten
Net als bij andere entertainmentbedrijven nemen de advertentie-inkomsten af. Door de financiële crisis en de economische neergang houden steeds meer bedrijven de hand op de knip. Het eerste waar vaak in gesneden wordt in een economische neergang, zijn de advertentiebudgetten.

Ondanks de daling meent Taylor dat Jetix als uitbater van kinderzenders nog redelijk is afgeschermd van grote bewegingen in de advertentiemarkt. "Het laatste waar mensen op gaan bezuinigen zijn cadeautjes voor de kinderen voor de feestdagen."

Abonnee
De dalende advertentie-inkomsten hebben ook effect op de omzet per abonnee van betaalzenders van Jetix. Hier daalt de omzet voor Jetix ook. Verder spelen minder gunstige voorwaarden bij televisiezendercontracten met kabelboeren een grote rol. Daarbovenop stagneert ook nog eens de aanwas van nieuwe abonnees.

Jetix zag zijn winst in het gebroken boekjaar 2007/2008 bijna halveren tot 20,1 miljoen euro. De omzet ging met bijna een vijfde omlaag tot 136,9 miljoen euro, in lijn met de verwachtingen van het bedrijf.

Contracten
Nieuwe contracten met aanbieders van televisieruimte pakten minder gunstig uit. Bovendien wist het bedrijf maar een beperkt aantal contracten binnen te halen in het afgelopen boekjaar.

Taylor verwacht voor dit jaar dat de markt voor advertenties voor kinderen "marginaal" kan dalen. "Hier zit ook het geld in dat ouders spenderen voor kinderen bij algemene entertainmentbedrijven." En Jetix? "We hebben er goed vertrouwen in dat de strategie die we ingezet hebben, gaat werken", aldus Taylor.