Verkoop tijdschriftentak Reed Elsevier onzeker

AMSTERDAM - Het Brits-Nederlandse uitgeefconcern Reed Elsevier is er niet zeker van dat de verkoop van zijn tijdschriftentak Reed Business Information (RBI) tot een "bevredigende uitkomst" zal leiden. Dit liet het bedrijf, in Nederland bekend van bladen als Elsevier en FEM Business, donderdag weten.

Volgens Reed Elsevier bevindt het verkoopproces zich in een vergevorderd stadium. Het huidige economische klimaat en de situatie op kredietmarkten kunnen echter roet in het eten gooien. Een consortium van banken praat met een klein aantal potentiële kopers over het verstrekken van financiering, aldus het bedrijf. Reed Elsevier is, zoals eerder al is aangekondigd, bereid om ook financieel bij te springen.

Biedingen
De uitgever kondigde de verkoop van RBI in februari dit jaar aan. Analisten gingen destijds uit van een verkoopopbrengst van ongeveer 1,3 miljard pond sterling (1,55 miljard euro). Volgens Britse media zijn de biedingen inmiddels ruim onder de 1 miljard pond gezakt. Onder de divisie vallen naast Elsevier en FEM Business bladen als Variety, New Scientist en Flight International. Het grootste deel van de portefeuille bestaat uit vaktijdschriften.

Reed Elsevier wil de tijdschriftentak verkopen om zijn afhankelijkheid van de advertentiemarkten te verminderen. Het bedrijf richt zich meer op de verkoop van professionele informatie aan bijvoorbeeld universiteiten en de medische en juridische wereld. De divisies die zich daar op richten ontwikkelen zich goed. De tijdschriftentak heeft zich volgens de uitgever goed staande weten te houden ondanks het verslechterde economische klimaat. De advertentiemarkten worden wel "uitdagender", aldus het bedrijf.

Reed Elsevier handhaaft de verwachtingen die het eerder dit jaar voor de prestaties van het gehele bedrijf heeft gegeven. Voor dit jaar wordt uitgegaan van een "goede omzetgroei" en een duidelijke verbetering van de winstgevendheid.

Tip de redactie