Netjes de preregistratie gedaan van je chemische stoffen? Mooi, maar dat betekent nog niet dat REACH van de managementagenda kan verdwijnen.

Door Paulus Wijffels | PricewaterhouseCoopers

Een halfjaar geleden wees ik onder meer op deze plek op de verstrekkende gevolgen voor het bedrijfsleven van de Europese verordening REACH. Vóór 1 december 2008 moeten alle bedrijven de chemische stoffen preregistreren die zij produceren of importeren in hoeveelheden van meer dan één ton per jaar. Een bedrijf dat dit verzuimt, mag de niet-gepreregistreerde stoffen na die datum niet meer op de markt brengen. Maar ook bedrijven die inmiddels netjes hun preregistratie hebben afgerond, kunnen nog door REACH geraakt worden.

Plichtverzuim
Neem een fabrikant van balpennen die inkt afneemt van een importeur. De fabrikant is tijdig begonnen met de preregistratie bij de European Chemicals Agency van de door hem geïmporteerde stoffen voor de productie van de lege pen.

Maar als de importeur, die de inkt van buiten de EU haalt, zijn inkt niet heeft opgegeven, zal de pennenfabrikant na 1 december op zoek moeten naar een andere leverancier. Voor bedrijven die aan de preregistratie hebben voldaan, is het dus verstandig om vast te stellen of ook de toeleveranciers hun plicht niet hebben verzuimd.

Melding
En er is meer. Zo geldt er vanaf 2011 een notificatieplicht voor zeer gevaarlijke stoffen in artikelen die geïmporteerd of geproduceerd worden. Maar al sinds eind oktober 2008 zijn leveranciers en fabrikanten juridisch verplicht om binnen 45 dagen vragen te beantwoorden van consumenten over de aanwezigheid van deze zeer gevaarlijke stoffen in hun producten.

Ondernemers doen er dus goed aan om nu al uit te zoeken welke van deze stoffen, en in welke hoeveelheden, in hun producten verwerkt zijn. Geen tijd dus om achterover te leunen voor bijvoorbeeld de fabrikant van brandvertragende feestslingers, en voor vele andere bedrijven die denken dat de REACH-verordening na 1 december weer de kast in kan.

Paulus Wijffels is partner bij PricewaterhouseCoopers. Hij houdt zich vooral bezig met de advisering van klanten over de implicaties van de Europese REACH-richtlijn.