RIJSWIJK - Net als eten is seks het laatste waar men op bezuinigt in tijden van financiële moeilijkheden. Dat stelt directeur André van Dorst van de Vereniging Exploitanten Relaxbedrijven (VER). Daarom merken ondernemers in die branche op dit moment nog weinig van de financiële crisis.

Ook bij De Rode Draad, belangenvereniging voor prostituees, zijn geen gevolgen van de kredietcrisis merkbaar. "Nog niet", aldus woordvoerster Metje Blaak.

"Mensen laten zich hun pleziertjes niet afnemen", stelt Van Dorst als mogelijke verklaring voor het uitblijven van een terugloop in klanten en inkomsten in de clubs, privéhuizen, escortbedrijven en massagesalons die de VER vertegenwoordigt. "In tijden van crisis moet er ook nog iets leuks zijn."

Trots
In luxere clubs zou ook de trots van klanten mee kunnen spelen, meent Van Dorst. "Als je daar ineens niet meer komt zal het zakelijk wel heel slecht met je gaan, denkt men dan."

Volgens Van Dorst is uit eerdere tijden dat het economisch minder ging gebleken dat de seksbranche pas later de gevolgen ondervindt. "Als de meeste bedrijven uit het dal klimmen, krijgen wij pas last." Van Dorst verwacht dat over een half- tot driekwart jaar de branche wel iets zal merken van de crisis. "Als de consument gedwongen wordt te bezuinigen op luxe en plezier."

Voor de dames die De Rode Draad vertegenwoordigt, komt de klap wellicht eerder. "In december hebben de vrouwen het vaak extra druk wanneer bankiers en zakenlieden hun bonussen komen uitgeven. Het is nog maar afwachten of die bonussen er dit jaar inzitten."

Afdingen
Volgens Blaak merken de vrouwen op straat en achter het raam wel dat klanten proberen af te dingen of hen minder vaak bezoeken. "Dit moet niet te lang duren, want dan komen er dames in de problemen." De Rode Draad vreest dat vrouwen dan uitwijken naar de straat, omdat ze op de huur van een kamer bezuinigen.

Zowel Van Dorst als Blaak verwacht niet dat sekshuizen of zelfstandige ondernemers binnenkort failliet gaan door de crisis. "Misschien valt er een om, maar dat is dan omdat de crisis het laatste zetje geeft", aldus Van Dorst.

Blaak: "Sommige klanten zijn nu even bang om geld uit te geven. Ze bekijken wat ze zelf van de crisis merken en over een maand zijn ze van de schrik bekomen."