MAARSSEN - De drie grootste reisbedrijven in Nederland zijn het afgelopen jaar flink gegroeid. Dat blijkt uit de top 50 die vakblad Reisrevue samenstelde en vrijdag naar buiten bracht.

TUI met merken als Arke, Holland International en Kras, blijft onaantastbaar op nummer één met een omzet van 1,4 miljard euro in 2007. Dat is 5,3 procent meer dan het jaar ervoor. Het oer-Hollandse Oad-reizen blijft de nummer twee. De omzet groeide het vorig jaar liefst 11 procent naar net iets meer dan 1 miljard euro. "Twee jaar geleden kochten ze Hotelplan en af en toe kopen ze een reisbureau wat ze omdopen tot Globe reisbureau", licht Reisrevue toe.

Op nummer drie staat het bedrijf van John Fentener van Vlissingen BCD met een omzet van 800 miljoen euro, een plus van 7,7 procent. Thomas Cook (Neckermann en VrijUit) en D-Reizen zijn de nummers vier en vijf van Nederland.

Cheaptickets
De groeipercentages van deze reuzen vallen echter in het niet bij de omzettoename van internetbedrijf Cheaptickets.nl. In 2007 verkochten ze voor 73 miljoen euro aan vliegtickets, een plus van 50 procent. De site verwacht dit jaar door te groeien naar 150 miljoen euro. Om dat te bereiken steken ze veel geld in advertenties.

Concurrenten Vliegtickets.nl en Vliegtarieven.nl groeiden 30 procent naar een omzet van 78,5 miljoen euro. In 2007 was de reisomzet op internet 1,6 miljard euro, tegen 1,2 miljard een jaar eerder.