AMSTERDAM - Myngle is een online taleninstituut, dat onlangs door Accenture werd onderscheiden met de Innovation Awards 2008. Het bedrijf bestaat sinds 2007 en is opgericht door Marina Tognetti.

"In totaal zit er 4 man achter Myngle. Twee mensen hebben jarenlang gewerkt bij eBay en twee bij een taleninstituut. Zo hebben we expertise van internet en talencursussen in huis."

Het principe van Myngle is eenvoudig. De site biedt mensen de mogelijkheid om via skype taalles te krijgen van leraren over de hele wereld. Marina Tognetti kwam op het idee toen ze zelf graag Chinees wilde leren. "Ik heb gemerkt dat ik in Amsterdam niet op een goede manier chinees kon leren. Ik heb van alles geprobeerd, van bandjes en groeplessen tot dure privéles. Maar dat was niet de manier van leren die mij aansprak. Toen dacht ik er moet een leraar zijn in China die goed bij mijn wensen past."

Zakenpartners
Daarna is ze naar China gegaan om onderzoek te doen voor haar buisness plan. Al snel trok ze 3 zakenpartners aan waarmee ze met behulp van een investering uit eigen zak en een een aantal kleine investeerders het idee voor Myngle kon realiseren. "De 120.000 euro werd voor het grootste deel gestoken in technologie voor het bouwen en ontwikkelen van het platform en daarnaast ook in het ontwikkelen en testen van de software."

Zowel studenten als leraren kunnen zichzelf aanmelden via de site. Myngle controleert zelf de kwaliteit van de docenten, maar daarnaast kunnen leerlingen ook zelf de docenten beoordelen. Zo is het mogelijk om een docent te vinden die goed past bij de behoefte van de student.

"Er zijn twee groepen mensen, de language passionates die meer gaan voor het leren spreken van de taal. Daarnaast is er ook het business segment dat meer gericht is op mensen die strak en efficiënt bepaalde dingen willen leren. Daarbij wordt er ook gewerkt aan een diploma systeem waardoor mensen ook een erkend diploma of certificaat krijgen voor het volgen van de lessen." Dit model verschijnt in het eerste kwartaal van 2009. "We hebben nog plannen voor groei. Het businessmodel is nu nog heel erg gericht op Europa en Amerika, maar er is ook enorm potentieel in Azië."