AMSTERDAM - "Een fiets is per definitie duurzaam," stelt de directeur van fietsproducent Accell, René Takens. En dat kan tegenwoordig een concurrentievoordeel opleveren zegt de bestuursvoorzitter tegenover NUzakelijk.

Het Nederlandse bedrijf, dat met merken als Batavus, Sparta en Koga-Miyata marktleider is in Europa, verkocht vorig jaar 943.000 fietsen. Intussen werkt het bedrijf hard aan het promoten van een gezonde, lees: fietsende, levensstijl.

Eisen
"Zowel op milieu- als op gezondheidsgebied hebben wij de wind mee", meent Takens. "Wij hebben, anders dan bijvoorbeeld een autofabrikant geen last van de trend naar meer duurzaamheid." Die bedrijven moeten zich volgens hem in steeds meer bochten wringen om aan milieueisen te kunnen voldoen. Naast het 'Al Gore-effect' profiteerde Accell de afgelopen zomer ook van de hoge brandstofprijzen, hoewel die momenteel weer aan het kelderen zijn.

Volgens Takens, die in 1999 aan het hoofd van de onderneming kwam te staan, hebben diverse regels ervoor gezorgd dat het bedrijf zijn productieproces, bijvoorbeeld de lakken, duurzamer heeft gemaakt. "Het is soms wat duurder maar dat hebben wij er graag voor over".

 Daarnaast is 'onduurzaam' produceren soms gewoon economisch onverstandig, zegt hij. "Kijk bijvoorbeeld naar de verpakkingsbelasting, waardoor wij op kosten worden gejaagd als we teveel materiaal gebruiken. Daarnaast kunnen wij de dealers aan wie wij onze fietsen leveren niet opzadelen met een berg afval."

Nieuwbouw
Een doorn in het oog van Takens is volgens hem de toename van fietsonvriendelijke wijken. "Steeds meer wegen in nieuwbouwwijken zijn eigenlijk ongeschikt om op te fietsen."

Accell probeert de overheid daarom via allerlei belangenorganisaties, in binnen- en buitenland, te bewegen om hier wat aan te veranderen en extra voorzieningen te treffen voor speciale fietsroutes. "Wij willen dat overheden bij de inrichting van een buurt ervoor zorgen dat fietsers veilig op hun bestemming kunnen komen."

Duitsland
De directeur denkt dat er in landen als Duitsland, met 25 procent van de afzet Accells tweede markt, en de Verenigde Staten nog een wereld te winnen is op fietsgebied. "Vooral in Duitsland is de roep om zogenoemde 'CO2-vrije mobiliteit' veel groter dan in Nederland. Dat zien we duidelijk terug in onze Duitse resultaten."

In de VS, waar Accell ongeveer 5000 fietswinkels bevoorraadt, wordt volgens Takens flink gelobbyd om meer fietspaden aan te leggen. "Al die vlakke en uitgestrekte Amerikaanse steden lenen zich uitstekend voor fietsen. Laat die pick-up eens staan, zou ik zeggen."

Crisis
Veel bedrijven maken zich zorgen over het dalende consumentenvertrouwen en een mogelijke economische recessie als gevolg van de financiële crisis. Uiteindelijk zal de kredietcrisis Accell echter weinig schade berokkenen, verwacht de directeur.

"Fietsen is uiteraard een goedkope vorm van vervoer", stelt Takens. Juist nu gaan mensen nadenken of ze hun geld wel verstandig uitgeven. Misschien dat mensen de aankoop van een nieuwe fiets vaker zullen uitstellen, maar dat kunnen we redelijk goed opvangen door de verkoop van fietsonderdelen en onderhoudsmateriaal." Daarnaast hoopt het bedrijf te profiteren van een groeiende vraag naar elektrische fietsen, die vooral bij een uitdijende groep senioren in de smaak vallen.

Small Cap
In augustus van dit jaar werd Accell toegelaten tot de Small Cap Index (AScX), de derde index van de Amsterdamse effectenbeurs. Daarmee werd het aandeel ook interessant voor beleggers die alleen investeren in fondsen die op een index zijn genoteerd.

Het steekt Takens dat de koersen, ook die van Accell, in de afgelopen jaar zo'n beetje zijn gehalveerd, "terwijl ons bedrijf gezond is en groeit". "Het is teleurstellend dat beleggers volslagen beheerst worden door het sentiment van de markt en in nood verkerende financiële instellingen."

Volgens Takens zullen veel bedrijven zich door de kredietcrisis gaan bezinnen op hun beursnotering. "Hoe zinvol is dat op dit moment nog?"

De bestuurder blijft echter strijdbaar wat de toekomst betreft. "Als het aankomt op mogelijke overnames laten we ons niet tegenhouden door de crisis. Voor goede projecten is altijd geld beschikbaar. We voelen ons niet geblokkeerd."

Dit is deel drie in een 16-delige wekelijkse serie interviews met bestuursleden. De eerste vier richten zich op het thema duurzaamheid.

Eerdere afleveringen:
‘Duurzaamheid is niet langer idealisme'
Accsys-topman rekent op duurzame doorbraak