Apple-telefoon kost T-Mobile winst

DEN HAAG - De introductie van de iPhone heeft voor T-Mobile ook een keerzijde. Het telecombedrijf zag het aantal klanten groeien door de veelbesproken telefoon van Apple, maar moest ook meer geld uitgeven om klanten voor de telefoon binnen te halen.

Dit blijkt uit cijfers die T-Mobile Nederland donderdag heeft bekendgemaakt. T-Mobile wist in de periode juli-september 60.000 abonnementen voor de iPhone te slijten, waardoor het totale aantal klanten groeide van 5,28 miljoen naar bijna 5,33 miljoen.

Winst
Het bedrijf zag echter de verwerkingskosten sterk oplopen, van 91 euro per klant naar 122 euro. Mede daardoor daalde de winst in het derde kwartaal. Het bedrijfsresultaat zakte van 114 miljoen euro in het tweede kwartaal naar 91 miljoen euro. De winst stond ook onder druk door hogere uitgaven aan de integratie met Orange, de voormalige concurrent die vorig jaar werd overgenomen.

T-Mobile biedt de iPhone sinds 11 juli exclusief aan. Andere telecomaanbieders in Nederland hadden het nakijken, maar er zijn ook veel gekraakte exemplaren van de telefoon in omloop die gebruikmaken van hun netwerken.

Internet
Volgens T-Mobile is het internetverkeer spectaculair gestegen door de Apple-telefoons. Het bedrijf profiteert daar niet echt van, omdat abonnees voor een vast bedrag onbeperkt kunnen internetten.

T-Mobile zegt dat de verkoop van de iPhone in oktober ook goed is verlopen. Concrete cijfers geeft het belbedrijf echter niet.

Onderzoeksbureau IDC stelde woensdag dat consumenten door de financiële crisis bezuinigen op hun uitgaven aan nieuwe mobieltjes. T-Mobile stelt daar geen last van te hebben.

Tip de redactie