AMSTERDAM - Om tegemoet te komen aan de bezwaren van het Amerikaanse ministerie van Justitie hebben Yahoo en Google de voorwaarden van hun advertentieovereenkomst aangepast. Volgens het nieuwe plan zou de deal een geldigheid hebben van twee jaar in plaats van tien jaar.

De omzet die Yahoo uit de samenwerking kan halen, zou maximaal 25 procent van de totale zoekopbrengsten van Yahoo mogen bedragen. Daarnaast moeten adverteerders de mogelijkheid hebben om aan te geven dat ze hun advertenties niet op de site van Yahoo willen plaatsen. Dat meldt The Wall Street Journal.

In juni kwamen Google en Yahoo overeen dat Yahoo Google-advertenties op zijn site gaat tonen. De opbrengsten zouden de twee partijen delen. Yahoo hoopte met de deal een extra inkomstenbron aan te boren die in het eerste jaar van de samenwerking al 800 miljoen dollar zou moeten opleveren.

Machtsblok
Critici menen echter dat de overeenkomst van de twee zoekbedrijven zou leiden tot een te groot machtsblok. Daardoor zouden onder meer de online advertentietarieven kunnen stijgen.

Om aan deze kritiek tegemoet te komen, hebben Yahoo en Google hun voorstel nu aangepast en het afgelopen weekeinde naar Justitie gestuurd. Het is nog onduidelijk of het Amerikaanse ministerie van Justitie de aanpassingen voldoende vindt.

Volgens CNET zou de Amerikaanse overheid willen dat Yahoo maximaal 20 procent van zijn zoekomzet uit de deal met Google haalt. Bij zo'n laag percentage zou de deal echter nauwelijks meer aantrekkelijk zijn, verklaren betrokkenen tegenover CNET.