Crisis wakkert handel via internet aan

AMSTERDAM - Veel mensen zijn met het oog op de financiële crisis huiverig voor grote uitgaven. Winkeliers zijn daar niet blij mee, aanbieders van advertentiesites op internet wel.

De handel in tweedehands spullen is sinds de crisis uitbrak namelijk sterk toegenomen.

Volgens de site 2dehands.nl nam het aantal geplaatste advertenties in oktober toe met 25 procent. Speurders.nl constateerde de afgelopen maand een stijging in het aantal advertenties van circa 20 procent, terwijl advertenties gemiddeld minder lang op de site bleven staan. Vooral de handel in kleren, speelgoed en auto's nam toe.

Zoekwoorden
"Het aantal nieuwe advertenties lag bij ons al tijden rond de vijfduizend per dag. De afgelopen maand is dat gestegen naar bijna 6500, dat heeft zeker met de financiële crisis te maken. We zien het ook aan de zoekwoorden die mensen invoeren. Ze zoeken bijvoorbeeld vaker naar duurzame en kleine auto's. Mensen gaan minder snel naar de dealer," aldus een woordvoerster van 2dehands.nl.

Bij speurders.nl is dezelfde trend te zien, meldt een woordvoerster. "Je ziet het in de hele markt: mensen doen zuiniger aan met dure spullen als scooters, auto's en boten." Het aantal advertenties neemt volgens de betrokkenen elk jaar toe in de periode tussen de zomer en de feestdagen, maar dit jaar is de stijging groter dan in eerdere jaren.

Ook op Marktplaats.nl staan steeds meer advertenties. "Maar het is de vraag of dat door de kredietcrisis komt. Dat causale verband is lastig te leggen", zegt een woordvoerder. Wel constateert Marktplaats een verschuiving in de vraag van luxegoederen naar meer alledaagse spullen, zoals kleding. Het aantal kledingadvertenties nam de afgelopen tijd met ruim 40 procent toe.
 

Tip de redactie