AMSTERDAM - De omzet in de Nederlandse detailhandel zal volgend jaar dalen met 0,2 procent, volgens een vooruitblik van het Economisch Bureau van ING. Over 2008 wordt nog een stijging van 2,2 procent in de boeken geschreven.

De klappen zullen vooral vallen bij de non-foodwinkels, waar rekening gehouden moet worden met een omzetafname van bijna 2 procent. De foodbranche zal dankzij de supermarkten de dans ontspringen en wel een bescheiden omzetgroei boeken. De totale omzet van de winkels zal in 2009 ongeveer 80 miljard euro bedragen.

Volgens de ING-economen vloeit de verwachte omzetdaling voort uit de 'buitengewoon onzekere economische situatie' van dit moment. Die onzekerheid zorgt ervoor dat de consument de hand op de knip houdt. Daarnaast oefenen de sterk gedaalde aandelenkoersen, een oplopende rente, de stagnerende huizenmarkt en onzekerheid over pensioenuitkeringen en - premies een negatief effect uit op de consumentenbestedingen.

Elektronica
Consumenten zullen vooral beknibbelen op zaken als woninginrichting, elektronica en bruin- en witgoed, terwijl de omzetdaling voor schoenen- en kledingwinkels kleiner uit zal vallen.

De terugval is volgens ING niet zo dramatisch als in 2003 en 2004, dankzij een relatief sterke arbeidsmarkt, een redelijke CAO-loonstijging en stimulerende overheidsmaatregelen.

Een ander lichtpuntje vormt de verwachte afname van de inflatie vanwege een forse daling van de olieprijzen.