ROTTERDAM - Hunter Douglas is dubbel getroffen door de financiele crisis.

Niet alleen verkocht de fabrikant van het bekende merk Luxaflex minder raambekledingsproducten door de malaise op de woningmarkten, ook leed het bedrijf een fors verlies op de beleggingsportefeuille. Dat bleek uit de dinsdag gepubliceerde resultaten van het in Rotterdam gevestigde bedrijf.

Marktleider
Hunter Douglas maakt sinds de Tweede Wereldoorlog raambekledingsproducten en en is daarin inmiddels uitgegroeid tot wereldmarktleider. De zaken gingen zo voortvarend dat in 1993 besloten werd 'overtollig' kasgeld te beleggen. Sindsdien houdt Hunter Douglas er een heuse beleggingsportefeuille op na.

Die beleggingen, in onder meer aandelen, beginnen Hunter Douglas dit jaar behoorlijk op te breken. Door de klappen op de aandelenbeurzen leed het bedrijf 85 miljoen dollar verlies op de portefeuille in de afgelopen negen maanden. Vorig jaar haalde Hunter Douglas nog een positief resultaat van 70 miljoen dollar op beleggingen.

Dollar
De waarde van de beleggingsportefeuille is inmiddels gehalveerd tot 530 miljoen dollar ten opzichte van eind september vorig jaar. Hunter Douglas heeft besloten om een deel te verzilveren en terug te brengen tot een niveau van 200 miljoen dollar. "Als het regent, wordt iedereen nat", aldus financieel directeur Leen Reijtenbagh op de vraag of Hunter Douglas helemaal uit beleggen stapt. "Nee dus."

Door de malaise op de woningmarkten in met name het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten daalden de verkopen van raambekledingsproducten met ruim 5 procent in de eerste negen maanden van dit jaar. "Er worden minder huizen verkocht en minder bijgebouwd", aldus Reijtenbagh. Dankzij gunstige valuta-effecten en overnames groeide de omzet nog wel, met 3 procent naar 2,25 miljard dollar.

De winst verschrompelde van 244,6 miljoen tot 69,3 miljoen dollar in de eerste negen maanden van dit jaar. Het bedrijfsresultaat daalde met ruim een kwart naar 242,1 miljoen dollar. Hunter Douglas verwacht ook voor de rest van dit jaar dalende resultaten als gevolg van een teruglopende vraag naar raambekledingsproducten.