TV-makers gaan verdienen aan Myspace

AMSTERDAM - MySpace heeft een nieuw model bedacht om de makers van auteursrechtelijk beschermde videoclips die gebruikers plaatsen te laten delen in de advertentie-inkomsten.

MySpace en het video-advertentiebedrijf Auditude maakten maandag een samenwerking bekend met MTV Networks, het tv-bedrijf van Viacom. In fragmenten van programma's van MTV-zenders die gebruikers uploaden naar MySpace, zoals The Colbert Report van Comedy Central en de realityshow The Hills van MTV, zullen automatisch advertenties worden geplaatst.

Tot nu toe probeert Myspace dergelijke tv-fragmenten zo veel mogelijk van de site te verwijderen op verzoek van de rechthebbenden. Google hanteert met Youtube eenzelfde beleid. Viacom spande echter een rechtszaak aan tegen YouTube wegens het verdienen aan clips van Viacom-programma's.

Programma
MySpace pakt het nu anders aan. De technologie van Auditude herkent automatisch uit welk programma beelden afkomstig zijn en plaatst een advertentie over de video. Opbrengsten uit deze advertenties worden gedeeld door MySpace, Auditude en de auteursrechthebbenden. In een semi-transparante balk aan de onderkant van de video komt ook informatie over het programma te staan, met eventueel een link naar de bestelpagina van die aflevering.

De eerste advertenties in de video's op MySpace verschijnen de komende weken. MySpace en Auditude verwachten volgens persbureau Associated Press dat de komende tijd meer advertentiepartners zullen volgen.

Het Amerikaanse Auditude indexeert al vier jaar tv-uitzendingen en zegt meer dan een miljard minuten aan beelden te kunnen herkennen. Een van de klanten van het bedrijf is de filmstudio Warner Bros.

Filter
Onder grote druk van Viacom adopteerde Youtube eerder een vergelijkbaar model. Vorig jaar zette de grootste webvideosite ter wereld een contentfilter aan dat auteursrechtelijk beschermd materiaal herkent. De rechthebbende kan dan kiezen om het filmpje te laten verwijderen (of de upload te blokkeren) of het filmpje toestaan en vervolgens delen in reclame-inkomsten die het genereert.

Tip de redactie