"Bedrijven denken nu te besparen door te reorganiseren, maar ze zouden in plaats van de kostenkant naar de opbrengstenkant moeten kijken. Verkopers besteden slechts 11 procent van hun tijd aan het daadwerkelijk verkopen," dat zegt Alexander Loudon die het boek Verbeter je sales heeft uitgebracht.

"Stel je voor als het percentage tijd dat verkopers aan het verkopen besteden, verdubbelt. Al zou de toename maar een paar procent zijn, het effect is enorm," zegt Loudon. In Verbeter je sales staan tips om verkoopprocessen te verbeteren. De kern is versimpelen, automatiseren of uitbesteden.

Interne processen blijken de schuldige te zijn waardoor verkopers zo'n geringe tijd aan de daadwerkelijke verkoop besteden. "De traditionele aanpak om effectiviteit te verbeteren is gericht op het individu en niet op het proces. Dat is vreemd. Want waarom zou je de beste mensen uit de markt halen en ze intensief trainen als de interne processen niet op orde zijn?", vraagt Loudon zich hard op af.

Verbeteringen
"Procesverbeteringen hoeven niet per se ingewikkeld te zijn. Sommige verbeteringen zijn eenvoudig te implementeren en leveren meteen rendement op", aldus Loudon.

In Verbeter je sales staan vier stappen die de effectiviteit van het verkoopproces vergroten. Het boek bevat checklists, voorbeelden en praktische oplossingen.