Saab lijkt geraakt door de malaise bij moederbedrijf General Motors. Nieuwe modellen worden vertraagd en sommige zijn zelfs geschrapt.

Door de crisis bij GM is de geldkraan voor de ontwikkeling van nieuwe modellen zo goed als dichtgedraaid. Dat raakt Saab, een Europese dochter van het Amerikaanse autoconcern. De Zweedse autopers weet te melden dat de nieuwe 9-5 minimaal drie maanden is uitgesteld. Daarmee komt de introductiedatum in de herfst van 2009 te liggen. Het is zelfs onzeker of de presentatie van de auto op de Autosalon van Genève wel doorgaat. Die beurs is in maart.
 
Een hoog-op-de-poten-variant van de huidige 9-3 Sport Estate, die 9-3X is gedoopt, was productierijp maar geschrapt uit de planning. Een lichte facelift voor de cabriolet is ook geannuleerd.

SUV
Het eerste model dat voor Saab op de rol staat, is de 9-4X, een compacte SUV waarvan in Mexico ook een variant Buick en Cadillac wordt gemaakt. Daarvan is de productiestart vertraagd van het voorjaar tot de late zomer van 2009. Het productiemodel is voor het eerst te zien in januari op de autoshow in Detroit - en daar verandert niets aan.

Voor de opvolger van de 9-3 ziet het er allemaal een stuk somberder uit. Het model wordt verwacht in het begin van het nieuwe decennium maar de nieuwe verdeling van het geld waarmee nieuwe modellen worden ontwikkeld, gooit roet in het eten. De Zweden weten zelfs te melden dat de 9-3 wellicht helemaal geen opvolger krijgt. Over nieuwe compacte 9-1 durven ze niet eens meer na te denken. Daarmee ziet de toekomst van de fabriek in Trollhättan en somber uit.

Tot slot wordt gemeld dat er volgende week een informatiebijeenkomst is in Trollhättan waarbij het Saab-personeel wordt voorgelicht over de toekomst van hun merk. Wellicht dat er dan concretere en definitieve informatie vrijkomt.