AMERSFOORT - Supermarktconcern Schuitema heeft in het derde kwartaal het bedrijfresultaat met 96 procent zien dalen naar 0,6 miljoen euro. De extreme daling komt door de overdracht van C1000-winkels aan Ahold en de gemaakte kosten om de organisatie weer op de rails te krijgen na de overdracht.

Schuitema heeft dit donderdag bekendgemaakt. Schuitema werd dit jaar overgenomen door investeerder CVC Capital Partners. Supermarktconcern Ahold verkocht zijn belang in ruil voor een aantal winkels, een geldbedrag en een indirect belang in het nieuwe bedrijf.

Schuitema moest na de overdracht van de winkels een kostenreductie doorvoeren. "De verslechterde macro-economische omstandigheden benadrukken nog eens de noodzaak van deze maatregelen", aldus tijdelijke topman Tonn van de Laar.

Winstverwachting
Het bedrijf gaf "in het licht van de ontwikkelingen" geen winstverwachting af voor dit jaar. Schuitema is in een juridische procedure verwikkeld om zijn beursnotering te beëindigen. Een groep minderheidsaandeelhouders vindt de geboden prijs per aandeel te laag. De Ondernemingskamer heeft een onderzoek gelast.

Consumenten hebben in het derde kwartaal minder boodschappen afgerekend bij de C1000-winkels van Schuitema dan vorig jaar. Wel steeg de gemiddelde weekomzet per winkel.

De detailhandelsomzet bedroeg in het derde kwartaal 894 miljoen euro, tegen 912 miljoen euro een jaar eerder. Hier gaat het om de omzet van alle winkels - ook die van franchisers - exclusief btw. De omzet van moederbedrijf Schuitema daalde met 4,5 procent naar 704 miljoen euro. Schuitema had op 1 oktober 2008 402 C1000-supermarkten. Dat zijn er 46 minder dan een jaar eerder.