AMSTERDAM - Werknemers die zich tijdens kantooruren veel bezighouden met netwerksites als Hyves, Facebook en MySpace verdienen geld voor hun werkgever. Dat stelt een Britse denktank na onderzoek bij diverse bedrijven.

"Werkgevers zouden meer gebruik moeten maken van het netwerk van hun werknemers", zegt Peter Bradwell van denktank Demos tegenover persbureau Reuters.

De onderzoeker adviseert bedrijven naast een intern platform voor informatie-uitwisseling ook te kijken naar populaire websites waar veel mensen aan elkaar gekoppeld zijn. "Netwerksites kunnen bruikbaar zijn om werknemers productiever te maken en meer democratisch te leren werken."

Blokkeren
Bradwell ziet niet veel in de beslissing van veel bedrijven om sites als Facebook en Youtube te blokkeren. "Je kunt er beter een tijdslot opzetten. In de praktijk heb je daar als werkgever meer aan."

"Sociaal netwerken heeft tegenwoordig grote overeenkomsten met professionele communicatie", stelt Bradwell. "Het oude model waarin de manager volledige controle heeft op de mensen onder zich is hopeloos achterhaald. Uit ons onderzoek blijkt dat werknemers met meer vrijheid hun taken beter uitoefenen."

Het bedrijf Orange Business, dat dit onderzoek mede mogelijk maakte, voert deze theorie nog verder door. "Voor bedrijven die in zwaar weer zitten kan het gebruik van deze sites van essentieel belang zijn. Door werknemers de juiste privileges te geven kan zo'n onderneming de weg omhoog weer inslaan."